Tiistai 4.12.2018 (radio)

Kansan arvot

Saksalaisen sokeritehtaan piipusta nousee savua taivaalle.
Ympäristöasiat huolestuttavat suomalaisia. Kuva: Armin Weigel / EPA

Suomalaiset luottavat poliisiin, koulutukseen ja terveydenhuoltoon. Luottamus koulutusjärjestelmään on kuitenkin laskenut viime vuodesta, kertoo uusi Kansan arvot -tutkimus.

Demokratian tilaan ja poliittiseen päätöksentekoon suomalaiset ovat tyytymättömiä. Luottamus eduskuntaa, hallitusta ja työmarkkinajärjestöjä kohtaan on vähentynyt. Sen sijaan EU-jäsenyyteen ja euroon suhtaudutaan myönteisesti.

Ympäristöasiat huolestuttavat suomalaisia enemmän kuin koskaan aiemmin. Ympäristöasioiden takia ei kuitenkaan olla valmiita heikentämään omaa elintasoa.

Kansan arvot -tutkimukseen vastasi yli 1300 suomalaista.

Itsenäisyyspäivän mielenosoitukset

Uusnatsien järjestämä ”Kohti vapautta” mielenilmaus.
Uusnatisien järjestö Pohjoismainen vastarintaliike marssii itsenäisyyspäivänä Helsingissä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Helsingissä pidetään itsenäisyyspäivänä useita mielenosoituskulkueita. Poliisi varautuu, että mielenosoituksiin osallistuu tuhansia ihmisiä.

Uusnatsijärjestö Pohjoismainen vastarintaliike marssii iltapäivällä Kaisaniemestä Töölöön. Samaan aikaan Töölössä on mielenosoitus, jossa vastustetaan natseja. Illalla kansallismielisten ryhmien 612-kulkue marssii Töölön läpi Hietaniemen hautausmaalle.

Päivällä keskustassa on myös liikkeellä ylioppilaiden perinteinen itsenäisyyspäivän soihtukulkue.

Ahtisaaret

Presidentti Martti Ahtisaari ja puoliso Eeva Ahtisaari.
Presidentti Martti Ahtisaari ja rouva Eeva Ahtisaari. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Presidentti Martti Ahtisaari ja rouva Eeva Ahtisaari eivät osallistu tänä vuonna itsenäisyyspäivän juhlintaan.

Ahtisaaret eivät osallistu presidentti Sauli Niinistön ja rouva Jenni Haukion itsenäisyyspäiväjuhliin presidentinlinnassa. He eivät myöskään osallistu itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelukseen.

Presidentti Ahtisaari on ollut selkäleikkauksessa tänä syksynä. Hänen toipumisensa on vielä kesken.

Presidentti Mauno Koiviston leski, rouva Tellervo Koivisto on kertonut, että hänkään ei osallistu tänä vuonna Linnan juhliin.

Suomi 100-satelliitti

Suomi 100 -satelliitti renderointi avaruudessa
Suomi 100 -satelliitti lähettää avaruudesta maahan ääntä ja kuvaa. Kuva: Aalto-yliopisto

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden satelliitti on lähtenyt avaruuteen. Suomi 100 -satelliitti laukaistiin avaruuteen illalla Kaliforniasta.

Suomi 100 -satelliitti on Aalto-yliopiston ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen hanke.

Pieni satelliitti kiertää maapalloa 600 kilometrin korkeudessa. Se mittaa avaruussääilmiöitä ja tuottaa uutta tietoa esimerkiksi revontulista.

Satelliitti lähettää maahan ääntä ja kuvaa, jota kaikki suomalaiset voivat katsella satelliitin nettisivuilla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä