Tiistai 4.2.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä kunnat ehkä joutuvat tekemään tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Irtisanomaan ja lomauttamaan työntekijöitä.

2.Miksi?

Oikea vastaus:

Niiden taloustilanne on huono.

3.Miltä lomalta eduskunta on palannut töihin?

Oikea vastaus:

Joululomalta.

4.Mitä eduskunta teki kevään ensimmäisessä täysistunnossa?

Oikea vastaus:

Valitsi puhemiehet.

5.Kuka saa vesirokkorokotuksen ilmaiseksi?

Oikea vastaus:

Alle 12-vuotiaat lapset.

6.Miksi on tärkeää saada suoja vesirokkoa vastaan jo lapsena?

Oikea vastaus:

Koska vesirokko voi olla vakava tauti, jos siihen sairastuu aikuisena.

7.Kuinka monta käytettyä autoa tuotiin viime vuonna Ruotsista Suomeen?

Oikea vastaus:

Noin 26 000.

8.Miksi suomalaiset hakevat käytettyjä autoja Ruotsista?

Oikea vastaus:

Auton voi saada Ruotsista halvalla, koska kruunun kurssi on alhaalla.

9.Kuinka monta lintulajia Suomessa on tänä vuonna jo havaittu?

Oikea vastaus:

165 lintulajia.

10.Miksi niin monet linnut ovat jääneet talvehtimaan Suomeen?

Oikea vastaus:

Koska talvi on ollut tavallista lämpimämpi.

Tarkista vastaukset

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä