Tiistai 4.2.2020 (radio)

Kuntien irtisanomiset

Monet kunnat joutuvat etsimään säästöjä.

Kunnat joutuvat tänä vuonna irtisanomaan ja lomauttamaan työntekijöitä enemmän kuin tavallisesti.

Kuntien järjestö Kuntatyönantajat sanoo, että kunnat ja kuntayhtymät joutuvat tänä vuonna irtisanomaan ehkä yli 750 työntekijää. Lisäksi ehkä yli 8000 ihmistä lomautetaan.

Kuntatyöantajat sanoo, että tätä suurempia irtisanomisia kunnissa tehtiin viimeksi 1990-luvun lamavuosina.

Irtisanomiset ja lomautukset johtuvat kuntien huonosta taloustilanteesta.

Kuntatyönantajien arvio perustuu kyselyyn, jonka se teki kunnille joulukuussa.

Eduskunta aloitti työt

Toinen varapuhemies Juho Eerola (ps.), eduskunnan puhemies Matti Vanhanen ( kesk.) ja varapuhemies Antti Rinne (sdp) vaalin jälkeen eduskunnassa 4. helmikuuta.
Eduskunnan puhemiehinä jatkavat perussuomalaisten Juho Eerola, keskustan Matti Vanhanen ja SDP:n Antti Rinne. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Eduskunta on palannut joululomalta takaisin töihin.

Kevään ensimmäisessä täysistunnossa eduskunnan puhemieheksi valittiin keskustapuolueen Matti Vanhanen. Varapuhemiehiksi valittiin SDP:n Antti Rinne ja perussuomalaisten Juho Eerola.

Kevätistuntokauden varsinainen avaus eli valtiopäivien avajaiset ovat huomenna. Valtiopäivät avaa presidentti Sauli Niinistö.

Vesirokkorokotusten suosio

tyttöä rokotetaan
Tyttöä rokotetaan. Kuva: AOP

Koululaiset ovat ottaneet rokotuksia vesirokkoa vastaan enemmän kuin odotettiin.

Vesirokkorokotus tuli kansalliseen rokotusohjelmaan syyskuussa 2017. Sen jälkeen rokotusta on tarjottu ilmaiseksi alle 12-vuotiaille lapsille.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että melkein kaikilla alakouluikäisillä lapsilla on nyt suoja vesirokkoa vastaan.

On tärkeää saada suoja vesirokkoa vastaan jo lapsena. Jos vesirokkoon sairastuu aikuisena, tauti on usein vakavampi.

Käytettyjä autoja Ruotsista

auto
Suomalaiset käyvät autokaupoilla Ruotsissa. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Suomalaiset ostivat viime vuonna ennätysmäärän käytettyjä autoja Ruotsista.

Suomeen tuotiin viime vuonna noin 26 000 käytettyä autoa Ruotsista. Autoja käyvät ostamassa etenkin suomalaiset autokauppiaat.

Auton voi saada Ruotsista halvemmalla kuin Suomesta, koska Ruotsin valuutan kruunun kurssi on alhaalla.

Lintujen talvehtiminen

Mustarastas
Espoossa mustarastas on jo aloittanut pesinnän. Kuva: Yle/Risto Salovaara

Tavallista enemmän lintuja on jäänyt talveksi Suomeen, kertoo lintujärjestö Birdlife Suomi.

Tänä vuonna on havaittu jo 165 lintulajia. Erityisesti vesilintuja on jäänyt tänne talvehtimaan tavallista enemmän.

Linnut ovat jääneet tänne, koska talvi on ollut suuressa osassa maata tavallista lämpimämpi.

Birdlife Suomi kertoo, että Espoossa mustarastas on jo aloittanut pesinnän.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä