Tiistai 4.7.2017 (radio)

Pohjois-Korea testasi ohjusta

Eteläkorealaiset seurasivat uutislähetystä Pohjois-Korean ohjuskokeesta Soulissa 4. heinäkuuta.
Pohjois-Korean televisio kertoi ohjuskokeesta. Kuva: Jeon Heon-Kyun / EPA

Pohjois-Korea on jälleen tehnyt ohjuskokeen. Pohjois-Korea sanoo, että se testasi pitkän matkan ohjusta ja että testi onnistui hyvin.

Pohjois-Korea sanoo, että se pystyy nyt tekemään ohjusiskun mihin tahansa maailmassa.

Japani kertoo, että Pohjois-Korean ohjus lensi noin 40 minuuttia ja putosi sen jälkeen Japaninmereen.

Yhdysvaltain sotilasasiantuntijat eivät usko, että Pohjois-Korean ohjus oli pitkän matkan ohjus. He sanovat, että se oli ehkä keskipitkän matkan ohjus.

Asiantuntijat sanovat, että Pohjois-Korea teki ohjuskokeen juuri nyt sen takia, että tänään tiistaina on Yhdysvaltain kansallispäivä.

Putin tulee Savonlinnaan

Vladimir Putin
Venäjän presidentti Vladimir Putin. Kuva: Michael Klimentjev / EPA

Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee Suomessa heinäkuun lopulla. Putin vierailee Savonlinnan oopperajuhlilla 27. heinäkuuta.

Savonlinnassa esiintyy silloin venäläinen Bolshoi-teatteri. Teatteri esittää Pjotr Tshaikovskin Jolanta-oopperan.

Ylen tietojen mukaan Putin osallistuu näin Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlaan.

Edellisen kerran Putin vieraili Suomessa viime vuoden heinäkuussa.

Lentoasemalla vastustettiin pakkopalautuksia

Laittomat karkoitukset lopetettava -mielenosoitus Kansalaistorilla.
Mielenosoittajien mielestä turvapaikanhakijoita ei pidä palauttaa esimerkiksi Irakiin tai Afganistaniin. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on osoitettu mieltä turvapaikanhakijoiden pakkopalautuksia vastaan.

Mielenosoittajat sanovat, että turvapaikanhakijoita ei saa palauttaa pakolla esimerkiksi Afganistaniin tai Irakiin.

Mielenosoitus pidettiin maanantain ja tiistain välisenä yönä. Mielenosoittajat sanovat, että Suomesta lähti yöllä lento Afganistaniin.

Poliisi otti kiinni kaksi mielenosoittajaa, koska he eivät totelleet poliisin käskyjä.

Kotitalouksien jätteet kannattaa lajitella hyvin

Biojätettä sekajätteen seassa.
Biojättettä ei saa laittaa sekajätteen sekaan. Kuva: Siiri Niiranen

Suomalaisilla on yhä oppimista jätteen lajittelussa. Monet laittavat sekajätteeseen paljon sellaista jätettä, joka ei sinne kuulu.

Jyväskylän jätelaitoksissa on tutkittu kotitalouksien jätepusseja. Tutkimuksessa huomattiin, että sekajätepussien sisällöstä noin 30 prosenttia on biojätettä.

Biojäte on kompostimullan ja biopolttoaineen raaka-aine.

Jos biojäte on sekajätepussissa, se joutuu poltettavaksi. Kostean biojätteen lämpöarvo on kuitenkin huono.

Kaikki kotitalouksien jätteet voidaan kierrättää tai käyttää energian tuotantoon, jos jätteet lajitellaan hyvin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä