Tiistai 4.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Kouluissa lähiopetusta

Monissa kouluissa palataan ensi viikolla lähiopetukseen. Kuvassa Otalammen koulun oppilaita historian ja yhteiskuntaopin tunnilla.
Oppilaat palaavat kouluun ensi viikolla. Kuva: Mikko Koski / Yle

Koulut alkavat ensi viikolla. Opetus alkaa lähiopetuksena, eli oppilaat menevät kouluun.

Koulut valmistautuvat kuitenkin myös etäopetukseen. Ne voivat siirtyä etäopetukseen nopeasti, jos koronatilanne huononee.

Keväällä koulujen oppilaat saivat etäopetusta koronan takia. Opetushallitus kertoo, että etäopetus toimi melko hyvin.

Opetushallitus kertoo myös, että koulujen päättäjäisiä ja ylioppilasjuhlia vietetään elokuun lopussa. Juhlia ei voitu järjestää tavalliseen aikaan keväällä koronan takia.

Uudet koronaluvut

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL seuraa, kuinka paljon koronatartuntoja ja koronakuolemia Suomessa on. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on raportoitu 2 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut koronan takia yhteensä 331 ihmistä.

Tiistaina raportoitiin myös 17 uutta koronatartuntaa. Suomessa on yhteensä noin 7500 koronatartuntaa.

Peruskoulut vähenevät

Pohjois-Ritaharjun koulu Oulussa.
Peruskoulujen määrä vähenee, mutta niiden koko kasvaa. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Peruskoulujen määrä vähenee Suomessa. Opetushallitus arvioi, että 20 vuoden päästä peruskouluja on yli 30 prosenttia vähemmän kuin nyt.

Peruskoulujen määrä vähenee, koska lasten määrä vähenee. 20 vuoden päästä peruskouluikäisiä on yli 100 000 vähemmän kuin nyt.

Lisäksi koulujen koko kasvaa. Pieniä kouluja lopetetaan, ja jäljelle jää kouluja, joissa on paljon oppilaita. Niin yritetään myös säästää rahaa.

Veronpalautuksia maksettiin

Veroilmoitus
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Verohallinto on maksanut veronpalautuksia tiistaina. Melkein 2 miljoonaa suomalaista sai veronpalautuksia. Verohallinto maksoi rahat suoraan ihmisten pankkitileille.

Verohallinto palauttaa rahaa ihmisille, joilta on otettu liikaa veroja. Osa ihmisistä saa veronpalautukset myöhemmin syksyllä.

Jos veronmaksaja on saanut tiedon veronpalautuksesta, mutta rahat eivät tule tilille, asia on hyvä tarkistaa. Se onnistuu esimerkiksi netissä sivulla Omavero.fi.

On monia syitä, miksi veronpalautukset eivät tule perille. Syy voi olla esimerkiksi se, että Verohallinnolla ei ole veronmaksajan oikeaa tilinumeroa.

Sateet loppuvat

lapsi heittää vettä toisen lapsen päälle rannalla
Kesä tulee takaisin viikonloppuna! Kuva: Petteri Bülow / Yle

Sää poutaantuu, eli sateet loppuvat.

Keskiviikkona vettä sataa enää Pohjois-Suomessa. Muualla Suomessa on jo aurinkoista.

Sää myös vähitellen lämpenee. Viikonloppuna voi jo olla hellettä, eli lämpötila on ainakin 25 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä