Tiistai 5.10.2021 (radio)
Tasoristeysonnettomuus
Pohjanmaalla Kaskisissa on sattunut onnettomuus junaradan tasoristeyksessä.
8 ihmistä loukkaantui, kun ratatyökone ja koulubussi törmäsivät. Loukkaantuneet ovat yläkoululaisia, lukiolaisia sekä kuljettaja, jotka olivat bussissa.
Kukaan loukkaantuneista ei ollut hengenvaarassa.
Ratatyökoneessa oli 4 ihmistä, mutta he eivät loukkaantuneet törmäyksessä.
Viranomaiset kertovat, että ratatyökone osui keskelle koulubussia. Bussi kulki työkoneen mukana kymmeniä metrejä.
Pohjanmaan poliisi kertoo alustavasti, että koulubussi ei pysähtynyt stop-merkin eteen ennen tasoristeystä. Poliisi tutkii asiaa, ja tutkintanimike on törkeä iikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Törmäys tapahtui Kaskisten keskustassa hieman ennen kello kahdeksaa tiistaiaamuna.
Kaskisten ja Seinäjoen välisellä radalla on onnettomuuspaikan kohdalla yksi raide. Siinä kulkee säännöllisesti tavarajuna kerran viikossa.
Pienet palkat

Noin 170 000 suomalaista saa niin pientä palkkaa, ettei sillä pärjää ilman sosiaaliturvaa.
Matalapalkka-alojen huono palkka johtuu usein vanhoista asenteista. Ne määrittävät, millainen työ tai keiden työ on arvokasta.
Syy voi olla myös se, että työnantajalla ei ole varaa maksaa kunnollista palkkaa. Myös ammattiliiton voimattomuus voi vaikuttaa.
Usein ainoa keino saada parempaa palkkaa on alan vaihto.
Yli 10 prosenttia suomalaista on työssä matalapalkka-alalla. Suomalaisten keskipalkka on runsaat 3500 euroa.
Huumerangaistukset

Kansanedustajista selvä enemmistö haluaa pitää huumeiden käytön rangaistavana.
Ylen kyselyssä rangaistavuudesta luopuminen saa tukea vain vihreiden ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmistä.
Ylen kyselyyn vastasi 138 kansanedustajaa. Heistä 122 vastustaa ja 15 kannattaa ehdotusta, jossa huumeiden käytöstä ei enää tulisi rangaistusta.
Kansainväliset lennot
Lentoyhtiöt alkavat palauttaa lentovuoroja Euroopan ja USA:n välillä. Lennot peruttiin koronapandemian takia.
USA poistaa matkustusrajoituksia niiltä EU-maiden kansalaisilta, joilla on koronarokotus. Rajoitukset poistetaan ensi kuussa.
Lentoyhtiöt ovat saaneet viikossa ennätysmäärän matkavarauksia.
Suomalaiset matkailufirmat toivovat, että turistit USA:sta korvaavat kiinalaisten matkailijoiden katoa.