Tiistai 5.11.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä alasta ensimmäinen uutinen kertoo?

Oikea vastaus:

Terveysalasta.

2.Mitä alalla tapahtuu?

Oikea vastaus:

Alalle syntyy iso firma, kun Mehiläinen ostaa Pihlajalinnan.

3.Paljonko tähän käytetään rahaa?

Oikea vastaus:

360 miljoonaa euroa.

4.Miten monet harjoittelevat nykyään ajamista liukkaalla kelillä?

Oikea vastaus:

Simulaattorin avulla.

5.Mitä mieltä liikenneopettajat ovat asiasta?

Oikea vastaus:

He sanovat, sanovat, että simulaattori ei anna oikeaa kuvaa ajamisesta liukkaalla kelillä

6.Mitä harjoitusradoille on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Niiden asiakkaiden määrä on pudonnut.

7.Kuinka monelle miehelle annettiin tänä vuonna Vuoden isä -palkinto?

Oikea vastaus:

Kolmelle.

8.Miksi he saivat palkinnon?

Oikea vastaus:

He ovat osanneet yhdistää työn ja perheen ja olleet turvallisia isiä vaikeissa tilanteissa.

9.Mitä tutkijat huomasivat puolukasta?

Oikea vastaus:

Puolukka voi auttaa ongelmissa, joita lihavuus aiheuttaa.

10.Ovatko puolukat terveellisempiä Etelä-Suomessa vai Pohjois-Suomessa?

Oikea vastaus:

Pohjois-Suomessa

11.Mikä on tämän alkutalven uusi pakkasennätys?

Oikea vastaus:

28,3 astetta.

12.Onko marraskuun alussa aina niin kylmää kuin nyt?

Oikea vastaus:

Ei ole. Nyt on kylmempää kuin yleensä marraskuun alussa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä