Tiistai 5.11.2019 (radio)


Terveysalan iso kauppa

Mehiläinen
Mehiläisestä tulee tosi iso firma, jos viranomaiset antavat sen ostaa Pihlajalinnan. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Suomeen syntyy iso terveysalan firma. Iso firma syntyy, kun 2 firmaa yhdistyy.

Firmat ovat Mehiläinen ja Pihlajalinna. Ne ovat sopineet, että Mehiläinen ostaa Pihlajalinnan. Kaupan hinta on noin 360 miljoonaa euroa.

Kaupan jälkeen Mehiläisellä on 25 000 työntekijää. Mehiläisestä tulee ehkä Pohjoismaiden suurin terveysalan firma.

Liukkaan kelin harjoittelu

Nuori ajaa ajosimulaattorilla.
Simulaattorissa voi harjoitella ajamista liukkaalla kelillä. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Liukkaan kelin harjoittelu on muuttunut.

Uusien kuljettajien ei ole enää pakko harjoitella harjoitusradalla, miten auto käyttäytyy liukkaalla kelillä. Ajokorttilaki sallii harjoittelun myös simulaattorilla eli opetuslaitteella.

Liikenneopettajat sanovat, että simulaattori ei anna oikeaa kuvaa ajamisesta liukkaalla kelillä. Oppilas huomaa esimerkiksi nopeuden vaikutuksen vasta oikeassa tilanteessa.

Lakimuutoksen takia asiakkaiden määrä harjoitusradoilla on pudonnut. Joitakin harjoitusratoja on jopa suljettu.

Vuoden isä -palkinto

Vuoden Isä Hermanni Hyytiälä perheineen.
Hermanni Hyytiälä ja lapset. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Vuoden isä -palkinto annetaan tänä vuonna 3 isälle.

Palkinnon saajat ovat Hermanni Hyytiälä, Petri Jaakola ja Jukka Lagerblom. He ovat osanneet yhdistää työn ja perheen.

Palkinnon saajat ovat myös olleet turvallisia isiä vaikeissa tilanteissa. Esimerkiksi Hermanni Hyytiälä hoitaa yksin 4 lasta, koska perheen äiti kuoli syöpään.

Sunnuntaina Suomessa vietetään isänpäivää. Isänpäivä on aina marraskuun toisena sunnuntaina.

Puolukan terveysvaikutukset

Puolukka
Puolukka on superfoodia. Kuva: AOP

Puolukka on tosi terveellinen marja. Näin kertoo Tampereen yliopiston tutkimus.

Tutkijat huomasivat, että puolukka voi auttaa ongelmissa, joita lihavuus aiheuttaa. Puolukka ehkäisee esimerkiksi kolesteroliarvojen ja sokeriarvojen nousua.

Näyttää siltä, että Pohjois-Suomen puolukat ovat jopa terveellisempiä kuin Etelä-Suomen puolukat. Syynä on ehkä se, että kesäyöt ovat pohjoisessa pitempiä ja valoisampia kuin etelässä.

Tutkijat eivät kuitenkaan vielä tiedä, mikä aine puolukassa parantaa terveyttä.

Taas uusi pakkasennätys

Jääkiteitä ikkunassa
Lapissa on kova pakkanen. Kuva: Pekka Sipilä / Yle

Kylmä sää jatkuu. Lapissa mitattiin taas tämän alkutalven uusi pakkasennätys.

Sodankylässä oli tiistaina aamulla 28,3 astetta pakkasta. Edellinen ennätys mitattiin maanantaina.

Suomessa on nyt kylmempää kuin yleensä marraskuun alussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä