yle.fi-etusivu

Tiistai 5.12.2017 (radio)


Avioero tulee kalliiksi

nainen ottaa sormusta sormestaan
Avioero tuo mukanaan monia kuluja. Esimerkiksi asumiseen menee enemmän rahaa . Kuva: AOP

Avioero tulee kalliiksi. Viime vuonna Suomessa 13 500 avioparia erosi. Yle selvitti, että esimerkiksi yksilapsisen avioparin kulut nousevat monta sataa euroa kuukaudessa. Nousu johtuu siitä, jos osapuolet muuttavat omiin omistusasuntoihin yhteisestä asunnosta. Usein toinen puoliso jää entiseen asuntoon ja alkaa maksaa asumisesta yksin. Asunnosta voi olla paljon lainaa.

Rahaa voi kulua myös juristeihin, jos pariskunnalle tulee riitaa. Oikeusaputoimistot voivat auttaa, jos juristiin ei ole varaa.

Elämä on eron jälkeen pääkaupunkiseudulla noin 200 euroa kalliimpaa kuukaudessa kuin muualla Suomessa. Etelässä esimerkiksi asuminen on kallista.

Veronpalautukset on maksettu pankkitileille

Lompakko ja rahaa.
Monet haluavat itse nostaa veroprosenttia, koska silloin saa veronpalautuksia esimerkiksi joulua varten. Kuva: Pixabay

Veronpalautukset ovat tulleet pankkitileille. Palautuksia saa kaksi noin 3,5 miljoonaa henkilöä. Palautussumma on yhteensä 2,6 miljardia euroa.

Keskimääräinen veronpalautus on runsaat 700 euroa.

Suomen 100-vuotisjuhlana voi liputtaa läpi yön

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä
Yleensä Suomessa saa liputtaa läpi yön vain juhannuksena. Suomi 100 -juhla on poikkeus. Kuva: Anne Saarinen / AOP

Eduskunta on pitänyt juhlaistunnon Suomen 100-vuotiaan itsenäisyyden kunniaksi. Juhlaistunnossa oli paljon kutsuvieraita.

Eduskunta päätti istunnossa 50 miljoonan euron osakepääomasta, jonka saa juhlavuoden lastenrahaston säätiö.

Huomisen 100-vuotisjuhlan kunniaksi juhlaliputus poikkeaa normaalista. Suomen liput sai nostaa salkoon jo tänään klo 18, ja ne saavat olla salossa itsenäisyyspäivän iltaan kello 22 asti. Näin saa tehdä, jos lippu voidaan valaista pimeän ajaksi.

Yleensä saa liputtaa läpi yön vain juhannuksena.

Itsenäisyyspäivänä on pakkassää

keskiviikon sääkartta
Sääennuste lupaa mukavaa säätä itsenäisyypäiväksi. Kuva: Yle

Itsenäisyyspäivää juhlitaan pakkassäässä.

Vielä illan aikana Etelä-Suomeen ja maan keskiosaan voi sataa muutama sentti lunta. Itsenäisyyspäivänä maa saattaa olla valkea ainakin Lounais-Suomessa.

Aamulla voi olla Helsingissäkin vähän lunta maassa. Itsenäisyyspäivänä lännessä on päivällä melko aurinkoista. Itä-Suomessa tulee lumikuuroja. Maan keskiosasta Lappiin on vaihtelevan pilvistä ja poutaa.

New Yorkin Suomi-koulu lähettää terveisiä

Suomikoulun New Yorkissa.
Näin Suomea muistetaan New Yorkin Suomi-koulussa. Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa. Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat USA:sta, New Yorkin Suomi-koulusta. Terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100.

Terveisiä New Yorkin Suomi-koulusta

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä