Tiistai 5.2.2019 (radio)


Laki vanhustenhoidosta

Kotihoitaja antaa vanhukselle lääkettä.
Vanhus ja hoitaja. Kuva: Julia Sieppi / Yle

Keskustelu vanhustenhoidosta jatkuu. Puolueet ovat sopineet riidan uudesta laista, joka koskee vanhustenhoitoa.

Kokoomus suostuu siihen, että uusi laki määrää vanhusten hoitajien määrästä. Laki ei tällä hetkellä sano, kuinka monta hoitajaa vanhusten hoitolaitoksessa täytyy olla.

Kokoomus vastusti uutta lakia aikaisemmin. Muut puolueet kannattavat lakia.

Lain tarkoitus on saada vanhuksille enemmän hoitajia. Hallitus ei ehkä ehdi muuttaa lakia ennen eduskuntavaaleja. Vaalit ovat huhtikuussa.

Uudenkaupungin tulipalo

Tulipalo Ylisenkadulla Uudessakaupungissa 5.2.2019.
Palomiehet sammuttivat Uudenkaupungin paloa. Kuva: Dani Branthin / Yle

Länsi-Suomessa Uudessakaupungissa on ollut paha tulipalo. Tulipalossa kuoli 2 ihmistä. Yksi ihminen loukkaantui vakavasti.

Puinen neljän asunnon rivitalo paloi Uudenkaupungin keskustassa. Palosta levisi paljon savua.

Vielä ei tiedetä, miksi palo syttyi.

Junaliikenteen ongelmat

Juna lumisateessa.
Sää on haitannut junaliikennettä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

VR peruu junia huonon sään takia. Joitakin junavuoroja korvataan busseilla.

Junat ovat esimerkiksi jäätyneet, koska pakkasta on ollut paljon. Siksi junia pitää huoltaa.

Jotkut junat ovat myös aikataulusta myöhässä. Suurin osa junista kulkee normaalisti.

Finlandia-talon remontti

Finlandia-talo.
Finlandia-talo remontoidaan lähivuosina. Kuva: Mikael Crawford / Yle

Helsingin Finlandia-talo on kohta 50 vuotta vanha. Talo pitää pian remontoida.

Finlandia-talon on suunnitellut suomalainen arkkitehti Alvar Aalto. Finlandia-talo on Alvar Aallon taideteos. Siksi remontti pitää tehdä huolellisesti.

Talo tarvitsee uutta tekniikkaa, mutta Finlandia-talossa tekniikka ei saa näkyä. Siksi tekniikka pitää rakentaa seinien taakse.

Finlandia-talon pinta on marmoria. Remontissa vanhat marmorilaatat poistetaan ja Finlandia-talo saa uuden pinnan.

Remontti alkaa 3 vuoden kuluttua, ja se kestää 2 vuotta.

Finlandia-talon remontti maksaa yli 100 miljoonaa euroa.

Runebergin päivä

Heikki Kännö
Heikki Kännö voitti Runeberg-palkinnon. Kuva: Helena Kulmala

Tiistaina on vietetty Runebergin päivää.

Johan Ludvig Runeberg on Suomen kansallisrunoilija. Esimerkiksi Suomen kansallislaulun sanat ovat Runebergin runosta. Runeberg eli 1800-luvulla.

Tiistaina jaettiin Runeberg-palkinto. Palkinnon sai tänä vuonna turkulainen kirjailija Heikki Kännö. Palkinto on jaettu joka vuosi yli 30 vuoden ajan. Palkinto on 10 000 euroa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä