Tiistai 5.5.2020 (radio)

Koronarajoituksia helpotetaan

Lapsi etsii kirjaston hyllystä luettavaa.
Kirjastot avautuvat jo tällä viikolla. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Suomen hallitus on päättänyt helpottaa rajoituksia, joita on annettu koronaviruksen takia.

Ensimmäisenä avataan kirjastot. Jo tällä viikolla ihmiset pääsevät kirjastoon lainaamaan kirjoja.

Ensi viikolla avataan koulut. Hallitus kuitenkin suosittelee, että lukiot, ammattikoulut ja korkeakoulut jatkavat etäopetusta lukukauden loppuun asti.

10 ihmisen kokoontumisrajoitus on voimassa toukokuun loppuun asti. Sen jälkeen kokoontua voi enintään 50 ihmistä.

Ravintolat ja kahvilat, teatterit ja museot, urheilu- ja harrastustilat saavat avata ovet kesäkuussa.

Hallitus kuitenkin suosittelee, että ihmiset tekevät yhä etätöitä, jos se vain on mahdollista. Myös yli 70-vuotiaiden ihmisten pitää vielä pysyä kotona ja välttää muiden ihmisten tapaamista.

Koronaepidemia jatkuu

Käsien pesua wc:ssä.
Käsien peseminen on yhä tärkeää. Kuva: Rami Moilanen / Yle

Vaikka monia rajoituksia helpotetaan, koronavirusepidemia ei ole ohi. Hallitus sanoo, että ihmisten pitää yhä muistaa pestä kädet usein, yskiä hihaan ja pitää välimatkaa toisiin ihmisiin.

Jos koronatartuntojen määrä kasvaa nopeasti, rajoituksia voidaan taas kiristää.

Suomessa on tähän mennessä todettu yli 5400 koronavirustartuntaa. Vuorokauden aikana on todettu 85 uutta tartuntaa. Koronavirukseen on Suomessa kuollut yli 240 ihmistä.

Lisää tietoa koronaviruksesta.

Ukrainalaisia kevättöihin

Ukranalaiset mansikanpoimijat Holopaisen Tilalla Lemillä 2019
Nämä ukrainalaiset poimivat viime kesänä mansikoita Lemillä. Kuva: Kari Saastamoinen/ Yle

Suomi ja Ukraina ovat sopineet kevään kausityöntekijöistä. Suomi haluaa ukrainalaisia kevättöihin Suomen maatiloille.

Ukraina ja Suomi ovat sopineet, että ukrainalaisilla on Suomessa samat oikeudet terveydenhuoltoon kuin suomalaisilla. Lisäksi ukrainalaisille on luvattu töitä ainakin 3 kuukauden ajaksi.

Suomeen otetaan ulkomailta, pääosin Ukrainasta, 1500 kausityöntekiijää. Tähän mennessä heitä on tullut 600.

Työtä riittää myös suomalaisille, sillä kaikkiaan kevättöihin tarvitaan 4000 työntekijää. Satokaudella ja marjojen pominta-aikana työntekijöitä tarvitaan vielä paljon enemmän.

Veroilmoitusten palautus

Nainen tutkii veroilmoitusta
Veroilmoitus pitää palauttaa, jos siihen on tehnyt korjauksia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Tänään on veroilmoitusten ensimmäinen palautuspäivä.

Veroilmoitus pitää palauttaa, jos siihen on tehnyt korjauksia.

Oman veroilmoituksen palautuspäivä on merkitty veroilmoitukseen.

Verottaja on esitäyttänyt veroilmoituksen, ja lähettänyt sen postissa. Se löytyy myös verkon OmaVero-palvelusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä