Tiistai 5.6.2018 (radio)

Tupakantumppi on yleinen roska

Tupakantumppeja kadulla.
Tupakantumpeissa on muovia ja monia myrkkyjä. Kuva: Anu Rummukainen / Yle

 Tupakantumppi on tosi yleinen roska. Tupakantumppi on luonnolle vaarallinen. Tupakantumpissa on muovia ja monia myrkkyjä. 

Eläimet syövät muovia ja myrkkyjä samalla kun ne syövät luonnossa. Muovi ja myrkyt kulkevat myös veden mukana mereen. 

Muovijäte keräysastiaan

Muovijätettä jäteastiassa.
Kotona tulee paljon muovijätettä. Muovijätteen voi viedä keräysastiaan. Kuva: Mari Kahila / Yle

Kotona muovijätettä tulee tosi paljon. Moni vie kotoa muovijätteet keräysastiaan. 

Muovia kerätään, koska muovia voi käyttää uudestaan. 

Kun vanhaa muovia kierrätetään, ei tehtaiden tarvitse tehdä uutta muovia niin paljon. 

Muovitehtaasta tulee paljon päästöjä, jotka ovat vaarallisia koko maapallolle.

Poliisikouluun paljon hakijoita

Opiskelijoita poliisiammattikorkeakoulussa.
Poliisiksi voi opiskella poliisikoulussa. Poliisikouluun on paljon hakijoita. Kuva: YLE
 

Poliisikoulussa voi opiskella poliisiksi. Poliisikouluun on ollut paljon hakijoita.  

Poliisikouluun haki 1500 ihmistä. 400 ihmistä pääsee opiskelemaan. 

Poliisikouluun voivat hakea miehet ja naiset. Suomessa voi poliisiksi opiskella myös ruotsin kielellä. 

Tulivuorenpurkaus Guatemalassa

Tulivuori Fuego purkautumassa Guatemalassa 3. kesäkuuta.
Tulivuoresta tuli monta kilometriä korkea tuhkapilvi. Kuva: Conred / AFP
 

 Guatemalassa Väli-Amerikassa on tapahtunut paha tulivuorenpurkaus. 

Tulivuoresta purkautui laavaa.Tulivuoresta tuli myös tuhkapilvi, joka oli monta kilometriä korkea. Tuhka peitti ihmiset ja koko luonnon. Pelastajat yrittävät löytää ihmisiä, jotka jäivät tuhkan alle.  

Monta ihmistä on kuollut.  

Vieraslajit Suomen luonnossa

Jättipalsami
Jättipalsami ei kuulu Suomen luontoon. Kuva: Panu Kunttu / WWF
 

Suomen luonnossa kasvaa kasveja, jotka eivät oikeasti kuulu Suomen luontoon. Niitä sanotaan vieraslajeiksi. 

Vieraslajit leviävät nopeasti ja vievät tilaa muilta kasveilta. 

Vieraslajit kasvavat nyt hyvin, koska sää on lämmin. 

Yksi vieraslaji on jättipalsami. Jättipalsami on tullut Suomeen Himalajalta. 

Tänään oli viileä sää

Mansikkaviljelmä suojaharson alla.
Kasvien päälle voi laittaa harson. Harson alla kasvi kestää kylmän sään. Kuva: AOP
 

Tänään oli viileä sää. Päivällä oli myös kova tuuli. 

Yöllä tuuli tyyntyy. Yöllä voi olla pakkasta. 

Huomenna keskiviikkona sää taas lämpenee. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä