Tiistai 5.7.2022
Suomen Nato-jäsenyys
Suomi ja Ruotsi on hyväksytty puolustusliitto Naton tarkkailijajäseniksi. Suomi ja Ruotsi allekirjoittivat tiistaina Brysselissä liittymispöytäkirjat Natoon.
Suomi ja Ruotsi pääsevät nyt osallistumaan Naton kokouksiin, mutta ne eivät voi vielä äänestää Naton kokouksissa. Varsinainen Naton jäsenyys vaatii, että kaikki 30 Naton jäsenmaata hyväksyvät Suomen ja Ruotsin jäsenyyden.
Monet maat ovat luvanneet hyväksyä jäsenyyden nopeasti. Joissakin maissa asian käsittely voi kestää useita kuukausia.
Nato-keskustelut
Suomen keskustelut Natoon liittymisestä etenivät tiistaina nopeasti. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että liittymiskeskusteluihin oli varattu 4 tuntia, mutta liittymiskeskusteluihin kului vain 2 tuntia.
Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg on tyytyväinen, että Suomi ja Ruotsi liittyvät puolustusliitto Natoon. Stoltenberg on myös iloinen, että Suomi ja Ruotsi ovat päässeet sopimukseen Turkin kanssa.
Turkki vastusti aluksi Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä, mutta lopetti vastustamisen neuvottelujen jälkeen.
Hoitajapula
Suomessa on kova pula hoitajista. Myös uusi hoitajamitoitus lisää hoitajien tarvetta sairaaloissa ja hoivakodeissa. Siksi hoitajia rekrytoidaan Suomeen aiempaa enemmän ulkomailta.
Esimerkiksi terveysalan vuokratyöfirma Mehiläinen HSS tuo tänä vuonna Suomeen noin 500 hoiva-avustajaa ja ensi vuonna noin 1000 hoiva-avustajaa. Vuokratyöfirma Barona tuo tänä vuonna Suomeen 500 hoitajaa.
Hoitajia palkataan Suomeen kaukaa, esimerkiksi Filippiineiltä ja Intiasta.
Ravintoloiden verovilppi
Verohallinto on löytänyt ravintola-alalta paljon verovilppiä. Tarkastuksissa selvisi, että ravintola-alalla on maksamatta veroja melkein 20 miljoonaa euroa vuoden 2017 jälkeen.
Summasta 8 miljoonaa euroa on maksamatta jääneitä firmojen tuloveroja. Verohallinto löysi yhteensä 40 miljoonaa euroa tuloja, jotka oli salattu verohallinnolta.
Verohallinto suosittelee, että ihmiset eivät maksa ravintolassa käteisellä. Kuitista on hyvä tarkastaa, että kuittiin on merkitty kaikki tuotteet, joita asiakas on ostanut ravintolasta.
Sää

Sää viilenee. Keskiviikkona pilvisyys lisääntyy ja sadekuuroja tulee monin paikoin.
Lämpötila on 17 ja 23 asteen välillä.