Tiistai 6.2.2018 (radio)

Mykkänen ja Virolainen uusia ministereitä

Uudeksi ministeriksi nousee Anne-Mari Virolainen ja sisäministeriksi valitaan ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen.
Kokoomus valitsi Kai Mykkäsen sisäministeriksi ja Anne-Mari Virolaisen ulkomaankauppa- ja kehitysministeriksi. Kuva: Yle

Suomen uusi sisäministeri on Kai Mykkänen.

Edellinen sisäministeri, kokoomuksen kansanedustaja Paula Risikko, siirtyi eduskunnan puhemieheksi.

Kai Mykkänen oli aikaisemmin ulkomaankauppa- ja kehitysministeri.

Mykkäsen tilalle ulkomaankauppa- ja kehitysministeriksi tulee Anne-Mari Virolainen.

Molemmat ministerit ovat kokoomuksen kansanedustajia.

Tasavallan presidentti avasi valtiopäivät

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja eduskunnan puhemies Paula Risikko kättelevät.
Eduskunnan puhemies ja tasavallan presidentti kättelivät valtiopäivien avajaisissa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtíkuva

Eduskunta kokoontui tänään valtiopäivien avajaisiin.

Valtiopäivät on eduskunnan työvuosi.

Valtiopäivät avasi tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Niinistö sanoi avajaispuheessa, että Suomessa pitää säästää, vaikka talous paranee.

Migri: Irakin turvallisuustilanne parantunut

Paikalliset asukkaat itsemurhaiskun tapahtumapaikalla.
Paikallisia asukkaita Bagdadin Tayaranin aukiolla, jossa oli tehty itsemurhaisku. Kuva: Ahmed Jalil / EPA

Irakin turvallisuus on parantunut, sanoo maahanmuuttovirasto Migri.

Turvallisuus on parantunut, koska äärijärjestö Isis on menettänyt valtaa.

Tilanne on kuitenkin erilainen eri puolilla Irakia, sanoo Migri.

Esimerkiksi Irakin pääkaupungissa Bagdadissa rikolliset sieppaavat ihmisiä ja vaativat heistä lunnaita.

Lisäksi Irakissa on edelleen tuhansia Isis-taistelijoita, jotka ovat nyt piilossa.

Pörssikurssit laskivat jyrkästi

New Yorkin pörssi
Pörssikurssien lasku alkoi Yhdysvalloista ja levisi myös muualle maailmaan. Kuva: Justin Lane / EPA

Pörssikurssit laskivat tänään paljon eri puolilla maailmaa.

Pörssikurssit laskivat jo eilen illalla Yhdysvalloissa, ja sen jälkeen ne laskivat myös muualla maailmassa.

Myös Helsingin pörssissä osakkeiden hinnat laskivat aamulla.

Suomalaisten pankkien asiantuntijat sanovat, että pörssikurssien lasku ei ollut yllätys.

Nyt pörssikurssit ovat tulleet hieman ylöspäin.

Saamelaiset juhlivat kansallispäivää

saamelaisten kansallispäivä inarissa 2018
Saamelaisilla on oma lippu, jonka värit tulevat heidän kansallispuvuistaan. Kuva: Ville-Riiko Fofonoff / Yle

Tänään on saamelaisten kansallispäivä.

Saamelaiset ovat alkuperäiskansa, joka asuu Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän pohjoisosissa.

Saamelaisia on noin 60 000. Heillä on oma kieli ja kulttuuri.

Saamelaisilla on myös oma lippu ja oma parlamentti eli saamelaiskäräjät, joka puolustaa saamelaista elämäntapaa.

Saamelaisten elämäntapaan kuuluvat esimerkiksi poronhoito ja kalastus.

Saamelaisiin voi tutustua myös Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-4353700


Kävelytiet ovat nyt tosi liukkaita

Liukas, jäinen jalkakäytävä.
Jalkakäytävät ovat nyt tosi liukkaita Kuva: Bernd Schmidt / AOP

Suomen etelärannikolla ja Kaakkois-Suomessa tiet ovat nyt tosi liukkaita.

Illalla sataa lunta, ja tiet muuttuvat yhä liukkaammiksi.

Töölön sairaalassa Helsingissä on ollut viime päivinä paljon potilaita, jotka ovat liukastuneet tiellä.

Olkaluu, nilkkaluu ja sääriluu murtuvat helposti, jos kaatuu liukkaalla tiellä, kertoo Töölön sairaalan lääkäri.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä