Tiistai 6.3.2018 (radio)

Yliopistot eivät mene lakkoon

Yliopiston mielenosoitus.
Yliopistojen työriitaan saatin ratkaisu. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Suomen yliopistoissa ei ala keskiviikkona lakko vaan työnteko jatkuu. Lakko peruuntui, kun yliopistoalan työriitaan löytyi ratkaisu.

Työriitaan tehtiin sovintoehdotus, joka hyväksyttiin. Palkat nousevat kahden vuoden aikana 3,45 prosenttia.

Lääkäreitä puhuttaa käyttäytyminen työpaikalla

Nuoret lääkärit
Nuoret lääkärit ovat kokeneet, että jotkut vanhemmat lääkärit kiusaavat heitä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Monet nuoret lääkärit sanovat, että vanhat lääkärit kohtelevat nuoria lääkäreitä huonosti. Yle haastatteli monia nuoria lääkäreitä. He kertoivat, että vanhempi lääkäri on voinut loukata nuorta lääkäriä tahallaan. Nuoret lääkärit kertovat, että ongelmista on tiedetty jo kauan.

Nuorten lääkärien yhdistys sanoo, että yleensä kohtelu on hyvää. Mutta välillä kohtelu voi olla myös huonoa. Lääkäriliitto sanoo, että kiusaamista ei saa hyväksyä. Kiusaaminen voi johtaa huonoon hoitoon.

Lapsia syntyi viime vuonna vähän

Vauvoja synnytysosastolla.
Syntyvyys on laskenut Suomessa jo monen vuoden ajan. Kuva: Leif Öster / Yle

Suomessa syntyi viime vuonna vähän lapsia. Viranomaiset kertovat, että lapsia syntyi yli 2500 vähemmän kuin vuonna 2016. Yhteensä lapsia syntyi yli 50 000, yhtä paljon kuin 150 vuotta sitten.

Vaikka lapsia syntyi viime vuonna tosi vähän, Suomen väkiluku kasvoi. Väkiluvun kasvu johtuu maahanmuutosta. Suomeen muutti noin 17 000 ihmistä enemmän kuin muutti pois.

Suomen väkiluku on nyt yli 5,5 miljoonaa.

Sanakirjaan 600 uutta sanaa

Drone lentämässä.
Tämä on suomen kielessä drooni. Kuva: AOP

Suomen kieli saa tänä vuonna virallisesti 600 uutta sanaa. Suomen kielestä huolehtii kielitoimisto, jolla on suomen kielen sanakirja. Tänä vuonna sanakirjaan lisätään 600 uutta sanaa.

Uusia suomen kielen sanakirjan sanoja ovat esimerkiksi drooni, tubettaa ja jonne. Drooni on pieni kauko-ohjattava lennokki. Tubettaminen tarkoittaa, että julkaisee jotakin YouTube-videopalvelussa internetissä. Jonne on nimitys, joka tarkoittaa nuorta tai lapsellisesti käyttäytyvää ihmistä.

Muita uusia sanoja ovat esimerkiksi alien, vegaaninen, energiatodistus, G-piste, kaupunkipyörä ja kokemusasiantuntija.

Ilmavoimat täytti 100 vuotta

Hävittäjälentolaivue 41:n Hawk-suihkuharjoituskoneiden ylilento juhlisti Vaasassa Ilmavoimien 100-vuotisjuhlaa.
Armeijan lentokoneet lensivät Vaasan taivaalla Ilmavoimien syntymäpäivän kunniaksi. Kuva: Jarkko Heikkinen/Yle

Suomen armeijan Ilmavoimat on täyttänyt tänään 100 vuotta. Ilmavoimien syntymäpäivää juhlittiin Helsingin seudun taivaalla. Taivaalla lensi päivällä 4 Hawk-mallista lentokonetta.

Ilmavoimien vuosipäivän juhlia on ollut myös muualla Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä