Tiistai 6.8.2019 (radio)

Veikkaus

Veikkauksen mainos kauppakeskus Kaaressa Helsingin Kannelmäessä.
Veikkauksen mainos kauppakeskus Kaaressa Helsingin Kannelmäessä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Veikkaus pitää tauon rahapelaamisen mainostamisessa. Veikkaus mainostaa syyskuun loppuun asti vain Loton, Eurojackpotin ja Vikingloton jättipotteja.

Veikkauksen mainoksia on arvosteltu paljon esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Arvostelijat ovat sanoneet, että rahapelien aggressiivinen markkinointi ei ole hyvä asia. Veikkauksella on yksinoikeus eli monopoli järjestää rahapelejä Manner-Suomessa.

Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski myöntää, että esimerkiksi Toton eli raviveikkauksen mainonta ei ole ollut hyvää.

Kashmir

Pakistanilaiset mielenosoittajat polttivat Intian pääministeriä Narendra Modia esittävän nuken.
Pakistanin puoleisessa Kashmirissa Intian hallituksen toimet aiheuttavat vihaa. Kuva: Amiruddin Mughal / EPA

Intian ja Pakistanin välit ovat entistä huonommat.

Intia ja Pakistan ovat riidelleet Kashmirin alueesta jo kymmeniä vuosia. Kashmir on vuoristoinen alue, jonka toinen puoli kuuluu Intialle ja toinen puoli Pakistanille.

Nyt Intia on vienyt Kashmirilta pois tärkeitä oikeuksia ja vapauksia. Pakistan on tuominnut Intian päätöksen.

Intialla ja Pakistanilla on molemmilla ydinase.

Hongkong

Mielenosoittajia Hongkongin kaduilla 5. elokuuta.
Mielenosoittajat suojautuivat kyynelkaasulta Hongkongissa 5. elokuuta Kuva: Miguel Candela / EPA

Kiina arvostelee kovin sanoin Hongkongin mielenosoittajia. Kiinan edustaja sanoo, että mielenosoittajien ei kannata luulla, että Kiina on heikko. Kiina varoitti, että väkivaltaiset rikolliset joutuvat oikeuteen.

Hongkongissa mielenosoitukset ovat jatkuneet jo kauan. Hongkong kuuluu Kiinaan, mutta sillä on oma perustuslaki. Mielenosoittajat puolustavat Hongkongin oikeutta päättää itse monista asioista.

Poliisi on käyttänyt kyynelkaasua ja kumiluoteja mielenosoittajia vastaan.

Viljasato

Ruispelto.
Rukiin puinti on jo meneillään Etelä-Suomessa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viljasadosta tulee aika hyvä koko Suomessa. Etelä-Suomessa sato voi olla jopa 30 prosenttia tavallista parempi.

Etelä-Suomessa ruis on kypsynyt ja sitä puidaan jo. Keski-Suomessa ja Pohjois-Suomessa puinti eli sadon kerääminen pelloilta alkaa ehkä ensi viikolla.

Veronpalautukset

Viidenkymmenen euron seteleitä
Veronpalautusten aikataulu on aikaistunut entisestä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suuri osa veronpalautuksista on maksettu tänään tiistaina.

Veronpalautukset maksetaan nyt aikaisemmin kuin ennen, eikä maksupäivä ole kaikilla ihmisillä sama. Noin 80 prosenttia palkansaajista tai eläkeläisistä saa veronpalautuksensa tässä kuussa tai ensi kuussa.

Veronpalautuksia saavat ihmiset, jotka ovat maksaneet liikaa veroja viime vuonna.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä