Tiistai 6.9.2022 (radio)

Fortum

Fortumin lippu liehuu pääkonttorin pihassa.
Fortumin pääkonttori Keilaniemessä. Kuva: Rinna Härkönen / Yle

Energiafirma Fortum on sopinut ehdoista, joilla se lainaa rahaa Suomen valtiolta. Fortum voi lainata valtiolta rahaa yhteensä yli 2 miljardia euroa. Fortum ei kuitenkaan nyt heti nosta rahoja.

Fortum voi tarvita valtiolta lainarahaa, koska sähkö on kallista. Sähkömarkkina toimii niin, että sähköfirmoilla pitää nyt olla paljon enemmän rahaa tilillä kuin aikaisemmin.

Suomen valtio omistaa Fortumista yli 50 prosenttia.

Olkiluoto

bild av ett kärnkraftverk.
Olkiluodon kolmosreaktorin on tarkoitus tuottaa sähköä valtakunnan verkkoon täydellä teholla joulukuussa. Kuva: Lucas Ekblad / Yle

Olkiluodon ydinvoimalan uusi reaktori saa tuottaa sähköä enemmän kuin aikaisemmin. Luvan antoi Säteilyturvakeskus. Teollisuuden Voima saa nostaa Olkiluodon ydinvoimalan 3. reaktorin tehoa.

Olkiluoto 3 on Suomen uusin ydinvoimala. Tällä hetkellä Olkiluodon ydinvoimalan uutta reaktoria vasta testataan. Olkiluodon ydinvoimalan uuden reaktorin on tarkoitus toimia normaalisti tämän vuoden joulukuussa.

Lennot maakuntiin

Finnairin ATR Joensuun lentoasemalla
Finnairin ATR Joensuun lentoasemalla. Kuva: Sami Jumppanen / Korpipaja

Lentofirma Finnair lentää taas Helsingistä Suomen pienille lentokentille. Finnair lentää lokakuun lopusta alkaen Helsingistä esimerkiksi Joensuun, Jyväskylän ja Kajaanin lentokentille.

Finnair lentää Suomen pienille lentokentille melko harvoin, koska lentobensa on nyt kallista.

Suomen pienille lentokentille lentää niin vähän matkustajia, että lentofirma ei saa lennoista voittoa. Siksi Suomen valtio tukee lentoja lähes 14 miljoonalla eurolla. Valtio haluaa, että pienet lentokentät pysyvät auki.

Kuolemat hukkumalla

Kallaveden järvimaisemaa
Kallaveden järvimaisemaa. Kuvituskuva. Kuva: Keijo Salokangas / Yle

Suomessa kuoli elokuussa 15 ihmistä niin, että he hukkuivat veteen.

Tammikuun ja elokuun välisenä aikana Suomessa hukkui tänä vuonna yhteensä 71 ihmistä. Kesällä hukkui 53 ihmistä, mikä on 34 ihmistä vähemmän kuin kesällä 2021.

Suomessa hukkuu joka vuosi 100–150 ihmistä. Noin 50 prosenttia heistä juo alkoholia ennen hukkumista.

Sää

otsonikerros
Sää on pilvinen. Kuvituskuva. Kuva: AOP

Sää on keskiviikkona poutainen, eli vettä ei sada. Sää on pilvinen lähes koko maassa.

Lämpötila on kylmempi kuin tavallisesti. Keskiviikkona päivällä lämpötila on 6 ja 13 asteen välillä. Yöllä voi olla pakkasta melkein koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä