Tiistai 7.11.2017 (radio)

 

Suomi suunnittelee sotaharjoitusta

Puolustusministeri Jussi Niinistö puhuu lehdistölle.
Suomen puolustusministeri Jussi Niinistö. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomi on kutsunut USA:n sotaharjoitukseen Suomeen.

Suomen puolustusministeri Jussi Niinistö esitti kutsun USA:n puolustusministerille James Mattisille. Mattis on ollut vierailulla Suomessa.

Ministeri Niinistö on kertonut sotaharjoituksesta myös monelle muulle maalle. Suomessa on ollut Pohjois-Euroopan puolustusministerien tapaaminen.

Suomi aikoo järjestää ison sotaharjoituksen vuonna 2020 tai 2021.

Sementille etsitään vaihtoehtoja

Valu käynnissä
Sementti on tärkeä osa betonia. Kuva: Tommi Parkkinen/Yle

Rakennustyömailla käytetään paljon sementtiä. Sementti on osa betonia.

Sementti on kuitenkin ympäristölle huono asia. Kun sementtiä valmistetaan, ilmaan pääsee hiilidioksidia, ja hiilidioksidi lämmittää ilmastoa.

Lappeenrannassa kehitetään nyt uudenlaista betonia, jossa ei ole sementtiä. Uudenlainen betoni on tehty teollisuuden jäteaineista.

Betoni voidaan korvata rakentamisessa myös puulla. Puukerrostaloja on kuitenkin rakennettu vasta vähän.

Dopingaineet vaikuttavat mieleen

Bodari nostelee käsipainoja.
Dopingaineet kasvattavat lihaksia ja sekoittavat pään. Kuva: Bilawal Arbab / EPA

Monet kuntoilijat käyttävät dopingaineita, kun he haluavat isommat lihakset. Dopingaineet voivat kuitenkin vaikuttaa myös ihmisen mieleen.

Nuoria miehiä on joutunut jopa psykiatriseen sairaalaan dopingaineiden takia. Usein he ovat käyttäneet dopingaineita yhtä aikaa päihdeaineiden kanssa. Joskus potilaat eivät parane kokonaan edes sairaalassa.

Vahvat ja aggressiiviset potilaat ovat hankalia hoitajille. Joskus hoitajat tarvitsevat jopa poliisin apua.

Saara Aalto lähtee Euroviisuihin

Saara Aalto
Saara Aalto on suosittu laulaja. Kuva: Yle

Saara Aalto on kutsuttu edustamaan Suomea Euroviisujen laulukilpailussa. Suomen edustaja valittiin nyt ensimmäistä kertaa ilman kilpailua.

Saara Aallolle tehdään Euroviisuja varten 3 uutta laulua. Saara Aalto esittää ne Espoon areenassa maaliskuussa, ja yksi lauluista valitaan Euroviisuihin.

Euroviisut järjestetään toukokuussa Portugalissa. Portugali on kilpailun järjestäjä, koska se voitti edelliset Euroviisut.

Saara Aalto tunnetaan Britannian X Factor -laulukilpailusta. Aalto tuli kilpailussa viime vuonna toiseksi.

Terveisiä Wroclawista

SUOMIKOULUT Puola Wroclav.
Wroclawin Suomi-koulun oppilaita. Kuva: Yle

Suomi-koulujen tervehdykset Suomelle jatkuvat.

Uusimmat terveiset ja onnittelut 100-vuotiaalle Suomelle tulevat Puolasta, Wroclawin Suomi-koulusta.

Wroclawin Suomi-koulun video löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.

Wroclawin Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä