Tiistai 7.1.2020 (radio)


Suleimanin hautajaiset

Qasem Soleimanin hautajaiset.
Kenraali Suleimanin hautajaisissa oli paljon ihmisiä, ja osa puristui kuoliaaksi. Kuva: Atta Kenare / AFP / Lehtikuva

Iranissa on kuollut paljon ihmisiä kenraali Suleimanin hautajaisissa. Kuolleita on yli 50. Loukkaantuneita on yli 200.

Ihmisiä kuoli ja loukkaantui, koska hautajaisissa oli kova tungos. Suuri määrä ihmisiä puristui toisiaan vasten.

Iranilainen Qassem Suleiman kuoli viime viikolla amerikkalaisten iskussa. USA teki iskun Iranin naapurimaassa Irakissa.

USA tappoi Suleimanin, koska hän oli amerikkalaisten mielestä vaarallinen ja suunnitteli iskuja amerikkalaisia vastaan.

Suleimanin kuoleman takia amerikkalaisten ja iranilaisten välit ovat nyt tosi huonot.

Itsemurhapotilaan hoito

Henkilö tukee hoidossa olevaa potilasta pitämällä sitä kädestä kiinni.
Itsemurhapotilas tarvitsee hyvää hoitoa. Kuva: Markku Rantala / Yle

Suomessa on tehty ohje siitä, miten hoidetaan potilasta, joka on yrittänyt itsemurhaa.

Ohjeen tavoite on, että itsemurhapotilaat saavat hyvää hoitoa joka puolella Suomea.

Hyvään hoitoon kuuluu se, että itsemurhapotilas saa jatkohoitoa sairaalakäynnin jälkeen. Tähän asti osa potilaista on jäänyt ilman jatkohoitoa.

Uusi ohje sanoo myös, että potilaalle pitää tehdä turvasuunnitelma. Turvasuunnitelma kertoo potilaalle, mitä hän voi tehdä, jos itsemurha-ajatukset tulevat takaisin.

Suomessa tehdään itsemurhia enemmän kuin muissa maissa. Viime vuonna 810 suomalaista tappoi itsensä.

Hyvää kehitystä on kuitenkin tapahtunut. Vielä 30 vuotta sitten itsemurhia tehtiin 2 kertaa niin paljon kuin nyt.

Nuorin pääministeri

Sebastian Kurz.
Itävallan Sebastian Kurz on nyt maailman nuorin pääministeri. Kuva: Natalia Fedosenko / AOP

Itävallan uusi hallitus on aloittanut työt. Hallitusta johtaa Sebastian Kurz. Kurz on 33-vuotias.

Kurz on nyt maailman nuorin pääministeri. Tätä ennen maailman nuorin pääministeri oli Suomen Sanna Marin. Marin on 34-vuotias.

Lapin lumitilanne

Inarilainen Eevi Korva kolaa pihaa ja toivoo että lumisateissa tulisi jo pieni tauko.
Lapissa riittää lumitöitä. Kuva: Jouni Aikio

Lapissa on nyt paljon lunta. Esimerkiksi Sodankylässä oli lunta tiistaiaamuna 74 senttimetriä. Tavallisesti Lapissa on tähän aikaan vuodesta 40 senttimetriä lunta.

Tammikuun alun lumikerros ei ole Sodankylän mittauksissa ollut koskaan niin syvä kuin nyt. Mittaukset alkoivat jo yli 100 vuotta sitten.

Lähipäivien sää

Pajunkissoja Turussa 7. tammikuuta
Etelä-Suomessa näyttää siltä, että on kevät. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Keskiviikkona pohjoisessa sataa lisää lunta, etelässä sataa vettä. Sää on edelleen lauhaa, lämpötila nousee nollan yläpuolella myös Lapissa. Torstaina sää on aurinkoista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä