Tiistai 7.12.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkä ikäisten väkivaltarikokset ovat lisääntyneet?

Oikea vastaus:

Nuorten, alle 15-vuotiaiden.

2.Millaiset rikokset ovat tavallisimpia?

Oikea vastaus:

Pahoinpitelyt.

3.Mistä se johtuu?

Oikea vastaus:

Sitä ei tiedetä. Tutkijat sanovat, että asiaa pitää tutkia.

4.Mitä mieltä kansanedustajat ovat koronapassien käytöstä työpaikoilla?

Oikea vastaus:

Iso osa kannattaa, mutta osa myös vastustaa. Osan kantaa ei tiedetä, koska he eivät vastanneet kyselyyn.

5.Ketkä ovat työpaikkojen koronapassin suurimpia kannattajia ja ketkä vastustajia?

Oikea vastaus:

Suurimpia kannattajia ovat kokoomuksen kansanedustajat ja suurimpia vastustajia perussuomalaiset.

6.Joko koronatartuntojen määrä Suomessa on kääntynyt laskuun?

Oikea vastaus:

Ei, tartuntojen määrä kasvaa yhä.

7.Mitä Finnair kertoo sen koneiden matkustajamääristä?

Oikea vastaus:

Matkustajamäärät ovat kasvaneet.

8.Kuinka paljon matkustajien määrä kasvoi marraskuussa viime vuodesta?

Oikea vastaus:

Yli 470 prosenttia.

9.Mitä Euroopan keskuspankki aikoo tehdä euroseteleille?

Oikea vastaus:

Se aikoo uudistaa ne.

10.Kuka uudet setelit suunnittelee?

Oikea vastaus:

Sitä ei vielä tiedetä, sillä seteleistä järjestetään suunnittelukilpailu.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä