Tiistai 7.12.2021 (radio)

Nuorten väkivalta

Infografiikkaa
Kuva: Jari Pelkonen / Yle

Nuorten väkivaltarikokset ovat yleistyneet.

Poliisin tietoon tulee aiempaa enemmän väkivaltaa, jossa tekijät ovat alle 15-vuotiaita. Alle 15-vuotiaiden rikosepäilyjen määrä on yli kaksinkertaistunut vuodesta 2014.

Tilastot kertovat, että nuorten yleisimpiä rikoksia ovat pahoinpitelyt.

Tutkijat eivät tiedä, miksi alle 15-vuotiaiden väkivalta on lisääntynyt. Tutkijat sanovat, että asiaa pitää selvittää perinpohjaisesti.

Työpaikkojen koronapassit

EU:n koronatodistus-teksti näkyy kädessä olevan kännykän näytöllä.
Hallitus valmistelee koronapassin laajentamista myös työpaikoille. Kuva: Tiina Kokko / Yle

Suuri osa kansanedustajista kannattaa koronapassin käyttöä työpaikoilla.

Ylen kyselyyn vastasi noin 120 kansanedustajaa. Heistä 70 kannatti koronapassin käyttöä työpaikoilla ja runsaat 30 vastusti sitä.

Koronapassia kannattivat eniten kokoomuksen kansanedustajat, kun taas perussuomalaiset olivat tiukimmin sitä vastaan.

Hallitus valmistelee koronapassin laajentamista työpaikoille.

Tällä hetkellä esimerkiksi ravintola voi kysyä koronapassia asiakkailta, mutta ei työntekijöiltä.

Koronatartunnat

Kasvomaski. 2.3.2021.
Suomessa todetaan päivittäin paljon koronatartuntoja. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa yhä.

Tänään raportoitiin noin 1500 uutta tartuntaa.

2 viikossa tartuntoja on raportoitu yli 17 000, mikä on vajaat 4000 enemmän kuin 2 edellisen viikon aikana.

Lentomatkustus

Finnair Airbus A350 XWB
Lentomatkustajat ovat palanneet Finnairille. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Lentoyhtiö Finnair kertoo, että sen matkustajamäärät ovat kasvaneet.

Finnairilla oli marraskuussa lähes 490-tuhatta matkustajaa. Se on yli 12 prosenttia enemmän kuin lokakuussa. Viime vuoden marraskuuhun verrattuna kasvua on yli 470 prosenttia.

Finnair sanoo, että monien maiden tiukat matkustusrajoitukset vaikuttavat yhä lentomatkustajien määrään.

Eurosetelit uusitaan

Eurosetelisarja.
Uusista euroseteleistä järjestetään suunnittelukilpailu. Kuva: Euroopan Keskuspankki

Euroopan keskuspankki aikoo uudistaa euroseteleitä.

Seteleistä järjestetään suunnittelukilpailu ja eurooppalaiset saavat kertoa, mitä mieltä he ovat suunnitelmista.

Uusien setelien ulkoasu selviää vuoteen 2024 mennessä.

Nykyisissä euroseteleissä on kuva-aiheina siltoja, ikkunoita ja porttikäytäviä.

Keskiviikon sää

Suomen sääkartta keskiviikkona.
Kuva: Yle

Sää on kylmää.

Keskiviikkona maan keskiosissa voi sataa lunta. Muualla on poutaa.

Päivällä Lapissa on pakkasta jopa 25 astetta. Muualla pakkasta 10-20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä