Tiistai 7.5.2019 (radio)


Hallitusneuvottelut

Hallitustunnustelija, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne pitää hallitustunnusteluja koskevaa tiedotustilaisuutta eduskunnassa Helsingissä 7. toukokuuta.
Antti Rinne (vasemmalla) kertoi puolueiden keskusteluista. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Hallitusneuvottelut alkavat. SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne kertoo keskiviikkona, mitkä puolueet aloittavat neuvottelut hallituksesta.

Rinne on tavannut muiden puolueiden johtajat. Puoluejohtajien keskustelut loppuivat tiistaina. Nyt Rinne arvioi, mitkä puolueet pystyvät parhaiten yhteistyöhön.

SDP johtaa hallitusneuvotteluja, koska se voitti vaalit huhtikuussa. SDP on nyt Suomen parlamentin eli eduskunnan suurin puolue.

Vanhusten kotihoito

Lähihoitaja Ikäihmisen kotona
Lähihoitaja vanhuksen luona. Kuva: Isto Janhunen / Yle

Vanhusten kotihoidossa on ongelmia, koska hoitajia on liian vähän.

Joskus vanhuksen luokse ei tule hoitajaa oikeaan aikaan, ja vanhus voi jäädä ilman lääkkeitä.

Joskus vanhuksen luokse tulee vartija tai taksikuski. Näin voi käydä esimerkiksi silloin, kun vanhus painaa turvapuhelimen hälytysnappia.

Vartijat ovat jopa vaihtaneet vanhusten vaippoja.

Ylen MOT-ohjelma selvitti vanhusten kotihoidon ongelmia. Ohjelman voi katsoa Yle Areenasta.

Katso MOT

Start-up-firmojen palkat

Elina Arponen, toimitusjohtaja, Quicksave
Quicksave on start-up, joka kehittää pelejä. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Start-up-firmat maksavat Suomessa pienempää palkkaa kuin muissa Pohjoismaissa. Start-up tarkoittaa nuorta firmaa, jolla on jokin uusi idea.

Uusi kysely kertoo, että suurimmat palkat ovat tanskalaisissa start-up-firmoissa. Myös Norjassa ja Ruotsissa palkat ovat paremmat kuin Suomessa.

Yksi selitys on se, että start-up-firmojen työviikko on Suomessa lyhyempi kuin muissa Pohjoismaissa. Suomalaisessa start-upissa tehdään työtä 42 tuntia viikossa. Norjalaisissa start-up-firmoissa tehdään työtä jopa 49 tuntia viikossa.

Norppalive

Saimaannorpat köllöttelevät luodoilla karvanvaihtoaikaan toukokuussa.
Saimaannorppa lepää kivellä. Kuva: Petri Vironen / Yle

Suosittu Norppalive on taas alkanut. Norppalive on nettilähetys, jota ihmiset voivat seurata netissä.

Norppaliven kamera kuvaa rantakiveä Saimaa-järven rannalla. Norpat tulevat usein lepäämään kiven päälle.

Ensimmäinen Norppalive oli keväällä 2016. Jo yli 6 miljoonaa katsojaa on seurannut Norppaliveä tähän mennessä.

Norppaliven tähti on Pullervo. Se oli Norppaliven ensimmäinen esiintyjä, ja sen jälkeen kamera on kuvannut sitä joka kevät.

Norppa on harvinainen hylje-eläin. Niitä elää vain Saimaa-järvellä Suomessa.

Norppia on noin 400. Viime talvena saimaannorpan poikasia eli kuutteja syntyi paljon, yli 80.

Katso Norppaliveä

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä