Tiistai 7.7.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko, ja ne jatkuvat 17.8. Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Korkeakoulut tarvitsevat lisää opettajia

Jyväskylän yliopiston päärakennus.
Jyväskylän yliopiston päärakennus. Kuva: Isto Janhunen / Yle

Korkeakouluihin tulee syksyllä ja ensi vuonna 4 800 uutta aloituspaikkaa.

Siksi tarvitaan lisää opettajia. Esimerkiksi Helsingin, Tampereen, Oulun, Jyväskylän ja Turun yliopistot kertovat Ylelle, että uusia opettajia aiotaan palkata.

Myös Turun, Kajaanin ja Lapin ammattikorkeakoulut palkkaavat lisää opettajia.

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ollut huolissaan opettajien jaksamisesta. OAJ painottaa, että opettajien palkkaaminen on nyt todella tärkeää.

Lait seksuaalirikoksista uudistuvat

Nuori tyttö
Lakia seksuaalirikoksista ollaan muuttamassa. Kuva: Yle

Lainsäädäntö seksuaalirikoksista voi muuttua. Työryhmä haluaa, että suostumuksen puute on keskeinen raiskauksen tunnusmerkki.

Nykyisin laki sanoo, että raiskaus on pakottamista sukupuoliyhteyteen väkivallalla tai sillä uhkaamalla.

Myös sanallinen ahdistelu voi jatkossa olla seksuaalista ahdistelua, työryhmä ehdottaa.

Sanallinen ahdistelu voi olla esimerkiksi sanoja ja ilmeitä.

VR sulkee lipunmyyntejä

VR:n logo rautatieaseman seinässä.
Yhä harvempi ostaa junalipun VR:n lippuluukulta. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Junafirma VR sulkee lipunmyynnin palvelupisteet Jyväskylässä, Lahdessa, Oulussa, Tikkurilassa ja Turussa. Sen jälkeen lippuja voi siellä ostaa fyysisesti lippuautomaateista tai R-kioskeilta.

VR sanoo, että junalipuista yli 80 prosenttia myydään itsepalvelussa. Niitä ovat VR:n verkkokauppa, mobiilisovellus ja lippuautomaatit.

Palvelupisteiden kautta myytiin viime vuonna 6 prosenttia junalipuista.

Monet VR:n palvelupisteet ovat olleet väliaikaisesti kiinni koronaepidemian vuoksi. Tällä hetkellä auki ovat vain Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään ja Tampereen pisteet.

Zoonoottiset sairaudet uhkaavat ihmisiä

Villieläimen lihaa paloitellaan ruoaksi Liberiassa.
Villieläimen lihaa paloitellaan ruoaksi Liberiassa. Afrikassa väestönkasvu on nopeaa ja ihmiset ovat tekemisissä eri eläinten kanssa aiempaa enemmän. Samalla kasvaa myös riski uusien tautien siirtymiselle ihmiseen. Kuva: Ahmed Jallanzo / EPA

YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien raportti varoittaa uusista tartuntataudeista. YK sanoo, että uusia tauteja puhkeaa, jos niitä ei aleta estää.

Suurin osa ihmisten tartuntataudeista on zoonoottisia, eli ne leviävät eläimistä ihmisiin.

Uusin tällainen tartuntatauti on covid-19, joka johtuu koronaviruksesta. Myös esimerkiksi ebola, mers ja Länsi-Niilin virus ovat alun perin eläimistä.

Joka vuosi arviolta 2 miljoonaa ihmistä kuolee zoonoottisten tartuntatautien takia. Näitä tauteja ovat esimerkiksi pernarutto, nautatuberkuloosi sekä vesikauhu. Eniten kuolemia on matalan elintason maissa.

Eläinproteiinin kysyntä, ympäristölle haitallinen maatalous, villieläinten hyväksikäyttö ja ilmastokriisi lisäävät zoonoottisten tartuntatautien leviämistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä