Tiistai 7.8.2018 (radio)

Pitkään työttöminä olleille töitä

Henkilö menossa työvoimatoimistoon.
Työttömyyden hoiodosta tulee paljon menoja valtiolle. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat olleet kauan työttömänä.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo sanoo, että nyt eri ministeriöiden pitää etsiä keinoja, joilla kauan työttömänä olleet saavat töitä. Valtionvarainministeriö tekee Suomen ensi vuoden budjettia eli laskee tuloja ja menoja.

Työttömyyden hoitaminen maksaa valtiolle paljon.

Menoja pitää pienentää, sanoo valtiovarainministeri Petteri Orpo.

Poliisi takavarikoi paljon aseita


Poliisiauto.
Poliisi takavarikoi miehen kotoa yli 100 asetta. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisi on takavarikoinut ison määrän aseita Itä-Suomessa.

Kouvolassa asuvalla miehellä oli kotona yli 100 asetta. Miehellä oli monta kivääriä, haulikkoa, pistoolia ja revolveria.

Miehellä ei ollut lupaa pitää aseita.

Poliisi löysi aseet kesäkuussa.

Valtio maksaa romutuspalkkion

Romutettuja autoja kasassa Kuusakosken metalliromun käsittelylaitoksessa Vantaalla.
Vanhat autot päätyvät autoromuttamolle. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Autonomistaja ehtii vielä saada romutuspalkkion vanhasta autosta.

Suomen valtion maksaa autonomistajalle romutuspalkkion, jos omistaja vie yli 10 vuotta vanhan auton romuttamolle ja ostaa sen tilalle uuden vähäpäästöisen auton.

Romutuspalkkio on joko 1500 euroa tai 2500 euroa. Romutuspalkkion voi saada vielä elokuun ajan.

5800 autonomistajaa on jo saanut romutuspalkkion.

Jalohaikara sai poikasia Suomessa


Jalohaikara vedessä.
Jalohaikaran pesintä onnistui ensimmäisen kerran Suomessa. Kuva: AOP

Suomessa on syntynyt harvinaisia linnunpoikasia.

Suomen ensimmäiset jalohaikaran poikaset kuoriutuivat kesäkuussa Etelä-Suomessa.

Nyt 4 poikasta ovat lähteneet pesästä pois. Jalohaikaroita on ollut Suomessa monena kesänä, mutta niiden pesintä ei ole onnistunut.

Tänä kesänä jalohaikarat ovat pesineet harmaahaikaroiden kanssa samassa paikassa. Jalohaikarat ovat valkoisia.

Sää lämpenee

ilmakuva hakaniemestä
Etelä- ja Länsi-Suomessa on lämmintä lähipäivinä. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Huomenna keskiviikkona sää lämpenee taas.

Lämpimintä on Etelä- ja Länsi-Suomessa. Sadekuuroja voi tulla Länsi- ja Pohjois-Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä