Tiistai 8.10.2019 (radio)

Fortumille suurin osa Uniperista

Uniperin voimalaitos Schkopaussa Saksassa.
Uniperilla on yli 10 hiilivoimalaa Saksassa. Kuva: Mario Hommes / AOP

Suomen valtion energiafirma Fortum ostaa lisää saksalaisen energiafirman Uniperin osakkeita.

Fortumista tulee niin iso Uniperin omistaja, että Fortum voi määrätä yksin Uniperin asioista. Fortum on maksanut Uniperin osakkeista yhteensä yli 6 miljardia euroa.

Uniper on iso firma, joka tuottaa energiaa hiilellä, kaasulla ja vesi- ja ydinvoimaloissa. Fortum sanoo, että hiilivoimaloita ei käytetä Euroopassa enää kauan, mutta kaasua käytetään. Hiilivoimalat suljetaan kohta, koska ne lämmittävät ilmastoa.

Kuopiossa oikeudenkäynti väärennöksistä

Taideteos
Poliisi epäilee, että tämä kuva ei ole aito Picasson taulu. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Kuopiossa on alkanut oikeudenkäynti taideväärennöksistä.

Kuopiolaista pariskuntaa syytetään taulujen väärentämisestä. Syyttäjä sanoo, että pariskunta on tulostanut tietokoneelta kuvia ja valehdellut niitä esimerkiksi Pablo Picasson tauluiksi. Ihmiset ovat maksaneet tauluista jopa tuhansia euroja.

Pariskunta sanoo, että kuvat ovat aitoja. He sanovat myös, että jos kuvat ovat väärennöksiä, joku on huijannut heitä. He ovat luulleet, että taulut ovat aitoja.

Syyttäjä vaatii, että pariskunta joutuu yli vuodeksi vankilaan.

Punkkeja kaupungissakin

Punkkeja laboratoriossa.
Punkkeja laboratoriossa. Kuva: Lab Santé Animale-Anses / Phanie / REX / AOP

Punkkeja on nykyään paljon myös kaupungissa, esimerkiksi puistoissa.

Punkki on pieni eläin. Punkki odottaa ruohossa tai pensaassa, että ihminen tai eläin kävelee ohi. Punkki tarttuu ihmiseen ja imee hänestä verta. Joillakin punkeilla on bakteeri, josta ihminen voi tulla sairaaksi.

Punkkeja on ollut paljon saarissa ja metsissä, mutta tutkijat ovat löytäneet niitä paljon myös kaupungista, esimerkiksi puistoista. Punkkeja on joka paikassa, missä on muitakin eläimiä. Punkki voi tarttua ihmiseen myös myöhään syksyllä. Ne kuolevat vasta, kun tulee pakkanen.

Tutkija sanoo, että ihmisen kannattaa aina ulkoilun jälkeen tarkistaa, onko iholla punkkeja. Punkit tarttuvat helposti myös koiriin.

Taloyhtiölle 300 000 euroa lampuista

Paavo Tynellin valaisin
Paavo Tynellin valaisin. Kuva: Annmaris

Tamperelainen taloyhtiö on saanut 300 000 euroa rahaa kuudesta valaisimesta eli lampusta. Taloyhtiö myi lamput huutokaupassa.

Valaisimet on suunnitellut kuuluisa Paavo Tynell. Kauniit valaisimet on tehty messingistä, ja osassa niistä on kukkamuotoja. Tynell suunnitteli lamput 1950-luvulla elokuvateatteriin. Nykyään tilassa on Tampereen Ylioppilasteatteri.

Taloyhtiö käyttää rahat ehkä talon korjauksiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä