Tiistai 8.1.2019 (radio)


Kehitysvammaisten hoito

Hoitokodin hoitaja ojentaa kahvikupin asiakkaalle.
Kilpailutus on huonontanut hoitoa. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Kehitysvammaiset ja autistiset lapset eivät saa aina tarpeeksi hyvää hoitoa.

Kehitysvammaliitto ja Autismiliitto sanovat, että esimerkiksi hoitajien ammattitaito on joskus huono. Syy on liittojen mielestä se, että kunnat kilpailuttavat palveluita. Sen takia palvelut tilataan usein firmalta, joka on halvin, mutta ei ehkä paras. Lasten vanhemmat ovat usein sitä mieltä, että perheitä ei kilpailutuksessa kuunnella.

Kehitysvammaliitto ja Autismiliitto ovat järjestöjä, jotka haluavat parantaa kehitysvammaisten ja autististen ihmisten elämää.

Telian lankapuhelimet

Lankapuhelin.
Lankapuhelimia ei ole enää kovin paljon. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Lankapuhelimien määrä vähenee. Nyt teleoperaattori Telia ilmoittaa, että se lopettaa lankapuhelimet tämän vuoden aikana. Telia haluaa, että kaikki sen asiakkaat käyttävät matkapuhelinta.

Telialla on enää noin 30 000 asiakasta, jotka käyttävät lankapuhelinta. Suurin osa on firmoja. Vain muutama tuhat yksityishenkilöä käyttää Telian lankapuhelinta.

Telia kertoo, että lankapuhelintekniikka on jo niin vanhaa, että on aika lopettaa palvelu. Telia on yksi isoista teleoperaattoreista, jotka toimivat Suomessa.

Eduskunnan kevätkausi

Riikkabeaiviessu.
Eduskunnassa on 200 kansanedustajaa. Kuva: Yle

Eduskunnan joulutauko on loppunut. Eduskunnassa eli Suomen parlamentissa tekee työtä 200 kansanedustajaa.

Kansanedustajien kevät on kiireinen. Eduskunta käsittelee esimerkiksi sote-uudistusta eli sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä.

Kiireen syy on se, että eduskuntavaalit järjestetään huhtikuussa. Vaaleissa valitaan uudet kansanedustajat.

Oodin suosio

Tyhjiä hyllyjä Oodin kirjastossa Helsingissä.
Oodin hyllyt ovat tyhjentyneet. Kuva: Markku Pelkonen / Yle

Helsingin uusi keskustakirjasto Oodi on tosi suosittu. Kirjastossa käy niin paljon ihmisiä, että Oodin hyllyt ovat tyhjiä.

Monet lainaavat kirjoja Oodista, mutta palauttavat ne johonkin toiseen kirjastoon. Oodissa käy ihmisiä eri puolilta Helsingin seutua. He lainaavat Oodista jopa 5000 teosta päivässä.

Lumisade loppuu

Savonlinnan lentokentän luminen piha
Suomen lentokentillä on nyt paljon lunta. Kuva: Kalle Purhonen/Yle

Tiistai on ollut sateinen päivä. Lunta on satanut paljon. Finnair perui tiistaina lentoja lumisateen takia.

Keskiviikkona lumisade loppuu suuressa osassa Suomea. Lämpötila on keskiviikkona koko maassa pakkasen puolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä