Tiistai 8.12.2020 (radio)
Britannian koronarokotukset
Britanniassa on aloitettu rokotukset koronavirusta vastaan.
Ensimmäisen rokotteen sai 90-vuotias Margaret Keenan. Keenanin syntymäpäivä on ensi viikolla, ja hän sanoi, että rokote oli hänelle paras syntymäpäivälahja.
Britannia on tilannut Pfizer ja Biontech -lääkeyhtiöiden rokotetta 40 miljoonaa annosta. Ensin rokotetaan terveydenhuollon ja hoivakotien työntekijät ja yli 80-vuotiaat ihmiset.
Suomen koronatilanne

Suomessa on rekisteröity monta uutta koronatartuntaa. Tartuntoja on tänään rekisteröity noin 360.
Varsinais-Suomi eli Turun seutu on nyt siirtynyt koronaepidemian leviämisvaiheeseen. Suomen maakunnista vain Itä-Savo, Pohjois-Savo ja Lappi ovat perusvaiheessa. Muut maakunnat ovat epidemian kiihtymisvaiheessa tai leviämisvaiheessa.
Pieksämäellä Etelä-Savossa on todettu paljon koronavirustartuntoja vanhusten hoitokodissa. Tartuntoja on yhteensä 26. Tartuntoja on sekä hoitajilla että hoitokodin asukkailla.
Finavia irtisanoo
Lentoasemayhtiö Finavia kertoo irtisanomisista ja lomautuksista. Finavia kertoo, että se irtisanoo 110 ihmistä. Lisäksi se jatkaa laajoja lomautuksia.
Finavia sanoo, että vähennykset johtuvat koronakriisistä.
Finavialla on 21 lentoasemaa eri puolilla Suomea.
Postin pakettiennätys

Posti on tehnyt uuden ennätyksen pakettien käsittelyssä.
Posti kertoo, että sen kautta kulki viime viikolla 1,9 miljoonaa pakettia. Se on enemmän kuin koskaan ennen yhden viikon aikana.
Posti sanoo, että joulukauppa on koronan takia siirtynyt entistä enemmän verkkoon. Postin tutkimuksessa yli 2,5 miljoonaa suomalaista aikoi tänä vuonna ostaa joululahjoja verkkokaupasta.
Yleen luotetaan

Suomalaisten luottamus Yleisradioon on vahvistunut koronavuoden aikana.
Ylen kyselyssä 71 prosenttia vastaajista sanoi, että he luottavat Yleen erittäin paljon tai melko paljon. Se on 4 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisenä vuonna. Noin 90 prosenttia myös sanoi, että Yle on onnistunut julkisen palvelun tehtävässään vähintään melko hyvin.
Kyselyn mukaan 96 prosenttia yli 15-vuotiaista käyttää Ylen palveluita ja sisältöjä viikoittain.