Tiistai 8.12.2020 (radio)

Britannian koronarokotukset

Margaret Keenan saa koronavirusrokotuksen Coventryn sairaalassa.
90-vuotias Margaret Keenan sai koronarokotuksen. Kuva: Jacob King / EPA

Britanniassa on aloitettu rokotukset koronavirusta vastaan.

Ensimmäisen rokotteen sai 90-vuotias Margaret Keenan. Keenanin syntymäpäivä on ensi viikolla, ja hän sanoi, että rokote oli hänelle paras syntymäpäivälahja.

Britannia on tilannut Pfizer ja Biontech -lääkeyhtiöiden rokotetta 40 miljoonaa annosta. Ensin rokotetaan terveydenhuollon ja hoivakotien työntekijät ja yli 80-vuotiaat ihmiset.

Suomen koronatilanne

Sairaanhoitaja auttaa toista hoitajaa laittamaan suojamaskin päälle Kuopion pääterveysasemalla.
Hoitaja auttaa toista hoitajaa laittamaan suojamaskin. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Suomessa on rekisteröity monta uutta koronatartuntaa. Tartuntoja on tänään rekisteröity noin 360.

Varsinais-Suomi eli Turun seutu on nyt siirtynyt koronaepidemian leviämisvaiheeseen. Suomen maakunnista vain Itä-Savo, Pohjois-Savo ja Lappi ovat perusvaiheessa. Muut maakunnat ovat epidemian kiihtymisvaiheessa tai leviämisvaiheessa.

Pieksämäellä Etelä-Savossa on todettu paljon koronavirustartuntoja vanhusten hoitokodissa. Tartuntoja on yhteensä 26. Tartuntoja on sekä hoitajilla että hoitokodin asukkailla.

Finavia irtisanoo

Kuvassa on Finavian kyltti Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Finavialla on 21 lentoasemaa eri puolilla Suomea. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Lentoasemayhtiö Finavia kertoo irtisanomisista ja lomautuksista. Finavia kertoo, että se irtisanoo 110 ihmistä. Lisäksi se jatkaa laajoja lomautuksia.

Finavia sanoo, että vähennykset johtuvat koronakriisistä.

Finavialla on 21 lentoasemaa eri puolilla Suomea.

Postin pakettiennätys

Postipaketteja hihnalla
Posti käsitteli viime viikolla ennätysmäärän paketteja. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Posti on tehnyt uuden ennätyksen pakettien käsittelyssä.

Posti kertoo, että sen kautta kulki viime viikolla 1,9 miljoonaa pakettia. Se on enemmän kuin koskaan ennen yhden viikon aikana.

Posti sanoo, että joulukauppa on koronan takia siirtynyt entistä enemmän verkkoon. Postin tutkimuksessa yli 2,5 miljoonaa suomalaista aikoi tänä vuonna ostaa joululahjoja verkkokaupasta.

Yleen luotetaan

Yle linkkitorni Pasila
Yleisradion linkkitorni Helsingin Pasilassa. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomalaisten luottamus Yleisradioon on vahvistunut koronavuoden aikana.

Ylen kyselyssä 71 prosenttia vastaajista sanoi, että he luottavat Yleen erittäin paljon tai melko paljon. Se on 4 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisenä vuonna. Noin 90 prosenttia myös sanoi, että Yle on onnistunut julkisen palvelun tehtävässään vähintään melko hyvin.

Kyselyn mukaan 96 prosenttia yli 15-vuotiaista käyttää Ylen palveluita ja sisältöjä viikoittain.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä