Tiistai 8.2.2022 (radio)
Ukrainan kriisi
Ranskan presidentti Emmanuel Macron etsii ratkaisua Ukrainan kriisiin.
Macron tapasi tiistaina Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin. Maanantaina hän tapasi jo Venäjän presidentin Vladimir Putinin.
Ukrainan tilanne on vaikea. Venäjä on vienyt sotilaita lähelle Ukrainan rajaa. Pelätään, että Venäjä hyökkää Ukrainaan.
Venäjä ei halua, että Ukraina liittyy sotilasliitto Natoon. Venäjä on vaatinut, että sotilasliitto Nato ei ota uusia jäsenmaita.
Macron sanoo, että Naton ovet pysyvät auki. Se on Macronin mielestä tärkeää myös Ruotsille ja Suomelle, jos ne haluavat liittyä Natoon.
Katujengit
Poliisi on saanut valmiiksi esitutkinnan, joka liittyy Helsingin seudun katujengeihin.
Poliisi epäilee helsinkiläisiä ja espoolaisia katujengien jäseniä monista rikoksista. Epäillään, että katujengien jäsenet ovat tehneet paljon väkivaltarikoksia.
Gangsta rap -musiikki on vaikuttanut katujengien syntymiseen. Gansta rap -musiikissa ihaillaan rikollista elämäntapaa ja katujengien taistelua.
Katujengien jäsenet ovat usein nuoria miehiä, joilla on maahanmuuttajatausta.
Muistisairaudet
Muistisairauksista on saatu uutta tietoa.
Tutkija Elisa Neuvonen sanoo, että persoonallisuuden piirteet voivat vaikuttaa muistisairauden syntyyn. Vanhuksella on 2 tai 3 kertaa suurempi riski sairastua muistisairauteen, jos hän on kyyninen ja vihainen.
Myös masennusoireet voivat liittyä muistisairauksiin. Siksi on tärkeää, että masennusoireet huomataan ja niitä hoidetaan, tutkija Neuvonen sanoo.
Roosa nauha
Roosa nauha -kampanja on onnistunut hyvin. Roosa nauha -kampanja kerää rahaa syöpätutkimusta varten.
Viime syksyn aikana Roosa nauha -kampanja keräsi syöpätutkimukselle melkein 5 miljoonaa euroa. Se on yli puoli miljoonaa euroa enemmän kuin edellisellä kerralla.
Monet tuntevat Roosa nauha -kampanjan rintanauhoista. Rintanauhojen myynnillä kerätään rahaa kampanjalle.
Sää

Keskiviikkona sää on koko maassa poutaista.
Maan eteläosassa paistaa aurinko. Muualla pilvisyys on runsasta.
Pakkasta on 1-10 astetta. Vain etelä- ja länsirannikolla lämpötila on asteen verran plussan puolella.
Loppuviikolla sää on poutaista ja melko aurinkoista.
Etelässä lämpötila on vielä torstaina vähän plussan puolella, mutta sen jälkeen myös etelässä on pakkasta.