Tiistai 8.5.2018 (radio)

Uusia työpaikkoja on syntynyt odotettua enemmän

siivousta
Suomen talous on parantunut, ja uusia työpaikkoja on tullut lisää enemmän kuin on odotettu. Kuva: AOP

Suomessa on syntynyt työpaikkoja tänä vuonna enemmän kuin odotettiin. Työllisyys kasvaa kaikissa ikäryhmissä, mutta yli 55-vuotiaiden työllisyys on parantunut eniten.

Työllisyysaste on nyt 71,1 prosenttia. Hallituksen tavoite on 72 prosentin työllisyysaste. Työllisyysaste kertoo, kuinka monta prosenttia työikäisistä ihmisistä on työssä.

Työllisyys on parantunut, koska Suomen talous on parantunut. Vienti ulkomaille on vilkasta, ja kansalaiset kuluttavat nyt enemmän. Lisäksi yritykset investoivat eli sijoittavat pääomaa aiempaa rohkeammin.

Toisen asteen koulutuksesta tehtiin kansalaisaloite

Hanna Markkula-Kivisilta ja ministeri Paula Risikko.
Hanna Markkula-Kivisilta luovutti aloitteen puhemies Paula Risikolle.

Kansalaisaloite toisen asteen koulutuksen maksuttomuudesta on edennyt eduskuntaan. Aloite luovutettiin puhemies Paula Risikolle. Valiokuntakäsittelyn jälkeen aloite voi edetä koko eduskunnan käsittelyyn.

Tähän mennessä on hyväksytty 2 kansalaisaloitetta. Ensimmäisenä hyväksyttiin lainmuutos, joka salli avioliiton samaa sukupuolta oleville.

Robotti opettaa suomea Kajaanissa

Kaksi miestä keskustelee humanoidorobotin kanssa.
Moni uskaltaa jutella robotille paremmin kuin ihmiselle. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Harvinaiset humanoidirobotit opettavat maahanmuuttajille suomea Kajaanissa. Edukai Oy:llä on kaksi robottia, Nano ja Nono. Edukai antaa koulutusta ja valmentaa työelämään. Siellä opiskelee myös kotoutumisryhmä.

Opiskelija Hamza Triki sanoo, että robotin kanssa on mukava keskustella. Silloin ei haittaa, jos pelkää tai on ujo. Opiskelijat sanovat, että robotin kanssa ei tarvitse stressata. Loknath Trimsina sanoo, että robotti puhuu ja ymmärtää selkosuomea. Siksi hän ymmärtää paremmin robottia kuin ihmisiä, jotka puhuvat usein liian nopeasti.

Humanoidirobotit ovat aikuisopiskelussa vielä harvinaisia. Kajaanin robotit aloittivat apuopettajan työn maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksessa vuoden alussa. Robotteja on perusopetuksessa muun muassa Tampereella ja Espoossa.

Saara Aalto kisaa Euroviisujen semifinaalissa

Saara Aalto harjoittelee euroviisuesitystä Lissabonissa.
Saara Aalto kilpailee kappaleella Monster. Kuva: Lehtikuva

Suomen edustaja Saara Aalto kilpailee illalla Eurovision laulukilpailun semifinaalissa. Siinä karsitaan kilpailijat Euroviisujen finaaliin eli loppukilpailuun, joka on lauantaina.

19 maata kilpailee illan semifinaalissa. Saara Aallon kilpailukappaleen numero on 15. Euroviisut järjestetään Portugalissa, Lissabonissa.

Ensimmäinen semifinaali nähdään illalla Yle TV2:ssa kello 22 alkaen.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä