Tiistai 8.8.2017 (radio)

Virolaiset työntekijät

Virolainen maalari Jan Kaljura työmaalla Järvenpäässä.
Virolainen rakennusmaalari Jan Kaljura on käynyt töissä Suomessa jo 10 vuoden ajan. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Virolaisten työntekijöiden määrä Suomessa vähenee lähivuosina, sanoo tutkija.

Itä-Suomen yliopiston ja Tarton yliopiston tutkija Keiu Telve sanoo, että palkkataso Virossa on noussut. Sen takia virolaisten työntekijöiden määrä Suomessa voi jopa puolittua.

Tutkija sanoo, että tällä hetkellä Suomessa käy töissä ehkä noin 20 000 virolaista. Virolaiset työskentelevät Suomessa etenkin rakennusalalla, mutta myös lääkäreinä, palveluammateissa ja siivoojina.

Suurin osa virolaisista käy töissä pääkaupunkiseudulla.

Terveyskeskuslääkärit

Lääkäri kirjoittaa reseptiä.
Osa-aikatyö kiinnostaa etenkin nuoria lääkäreitä, joilla on pieniä lapsia. Kuva: Tiina Karjalainen / Yle

Moni terveyskeskuslääkäri työskentelee osa-aikaisesti. Lääkäriliiton selvitys kertoo, että 20 prosenttia terveyskeskuslääkäreistä tekee osa-aikaista työtä.

Osa-aikaista työtä haluavat tehdä etenkin nuoret lääkärit, joilla on pieniä lapsia.

Osa-aikatyötä haluavat myös lääkärit, jotka tekevät esimerkiksi tutkimustyötä tavallisen työn rinnalla.

Koskenkorva

Koskenkorva-pulloja Alkossa.
Koskenkorvaa aiotaan myydä 10 osavaltiossa Yhdysvalloissa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Perinteikästä suomalaisviinaa Koskenkorvaa aletaan myydä Yhdysvalloissa. Koskenkorvaa voi ostaa Yhdysvalloissa elo-syyskuun vaihteesta lähtien, kertoo valmistajayhtiö Altia.

Koskenkorva-vodkaa aiotaan myydä Yhdysvaltojen 10 osavaltiossa. Ensimmäisenä myynti aloitetaan Kaliforniassa.

Koskenkorvaa myydään noin 30 maassa. Altia sanoo, että Koskenkorva on sen tärkein vientibrändi.

Käärmeet

Rantakäärme kuvattuna kivikossa.
Rantakäärme ei ole myrkyllinen. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Pelastuslaitoksilla on ollut tänä kesänä ennätysmäärä hälytyksiä käärmeiden takia.

Elokuun alkuun mennessä pelastuslaitos on hälytetty apuun käärmeiden takia yhteensä noin 35 kertaa. Se on yhtä paljon kuin tavallisesti koko vuoden aikana.

Käärmeitä on haettu pois esimerkiksi asunnoista, parvekkeilta ja terasseilta.

Suurin osa on ollut rantakäärmeitä. Rantakäärme ei ole myrkyllinen.

Eniten käärmetehtäviä on ollut Länsi-Uudellamaalla, Turun seudulla ja Helsingissä.

Terveisiä Kielistä

Oppilaat laulavat koulussa Kielissä, Saksassa.
Kielin suomikoululaiset laulavat onnittelulaulun. Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Kielin Suomi-koulusta, Saksasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä