yle.fi-etusivu

Tiistai 9.1.2018 (radio)

Lomamatkoihin halutaan nyt luksusta

Ranta Teneriffalla.
Talvella suomalaiset matkustavat mielellään Kanarian saarille. Kuva: Graham Harries / AOP

Suomalaiset varaavat nyt innokkaasti matkoja. Suomalaiset haluavat lähteä keväällä tai kesällä lomamatkalle ulkomaille.

Tammikuussa myydään paljon etenkin pakettimatkoja eli matkoja, joiden hintaan kuuluu lento ja hotelli.

Matkatoimisto Aurinkomatkat kertoo, että että suomalaiset haluavat nyt lomaan luksusta. Sen takia moni varaa lomalle 4 tai 5 tähden hotellin.

Talvella suomalaiset haluavat matkustaa Kanarian saarille tai Thaimaahan. Kesällä suomalaisten suosikkikohde on Kreikka. Myös Turkin ja Tunisian turistikohteet kiinnostavat suomalaisia.

Kotimaisesta kalasta on pulaa

Kuore verkossa.
Talvikalastus on vaikeaa huonon jäätilanteen vuoksi Kuva: Antti Pylväs / Yle

Kaupoissa on pulaa kotimaisesta järvikalasta. Kalaa saadaan kauppoihin vain vähän, koska kalastajat eivät pääse järvelle kalastamaan jäätilanteen takia.

Tänä talvena ei ole ollut kovia pakkasia, ja siksi monet järvet eivät ole jäätyneet kunnolla. Järvessä on ehkä vähän jäätä, joten kalastamaan ei pääse veneellä. Jää ei kuitenkaan ole tarpeeksi paksua, joten kalastamaan ei voi myöskään kävellä jäätä pitkin.

Kaupassa ulkomaisen kalan hinta nousee, kun kotimaisesta kalasta on pulaa.

Tykkylumi on aiheuttanut paljon vahinkoja

Kainuu tykkylumi sähkökatkot
Tykkylumi on kovaa lunta, joka kertyy puihin Kuva: Kainuun Pelastuslaitos / Loiste sähköverkko Oy

Tykkylumi on aiheuttanut laajat tuhot Itä-Suomen ja Kainuun metsissä. Metsänomistajien arvioidaan menettävän miljoonia euroja tykkylumituhojen takia.

Esimerkiksi Kainuun metsissä tykkylumi on katkonut puita ehkä jopa kymmeniätuhansia kuutiometerejä. Tuhojen koko laajuus selviää vasta keväällä.

Monet puut ovat kaatuneet sähkölinjojen päälle. Sen takia monet kodit ovat jääneet ilman sähköä.

Tykkylumi on kovaa lunta, joka kertyy puihin. Se on niin painavaa, että puiden latvat ja oksat voivat katketa sen alla. Tänä talvena tykkylumi on kaatanut puita sähkölinjoille. Siksi sähköt ovat katkeneet monista kodeista.

Suomen sisällisodasta järjestetään muistotilaisuuksia

Valkoisten valmistautumista sotaan, Lammin suojeluskuntalaisia.
Suomessa oli sisällisota vuonna 1918 Kuva: Yle arkisto

Suomen sisällissodasta on tänä vuonna kulunut 100 vuotta. Vuoden 1918 sisällissotaa muistetaan vuoden aikana eri puolilla maata monissa eri tilaisuuksissa.

Esimerkiksi Tampreella pidetään muistotilaisuus helmikuussa. Samalla tulee ensi-iltaan ooppera, joka kertoo Suomen sisällissodasta. Oopperan nimi on Veljeni vartija.

Eduskunnassa pidetään muistotilaisuus tammikuun lopulla. Silloin pidetään myös hiljainen hetki sisällissodan uhrien muistoksi. Muistovuoden pääsihteeri Pekka Timonen sanoo, että tilaisuudessa korostetaan demokratian ja yhteiskunnallisen eheyden merkitystä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Presidentinvaalit 2018

Presidenttiehdokkaat Merja Kyllönen, Laura Huhtasaari, Sauli Niinistö, Pekka Haavisto ja Nils Torvalds saapumassa Ehdokkaat esiin -presidentinvaalitenttiin Madetojan saliin Oulussa.

Kahdeksan ehdokasta pyrkii Suomen presidentiksi. Katso, minkälaisia ehdokkaat ovat.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä