Tiistai 9.4.2019 (radio)

Enemmistö suomalaisista vastustaa paikallista sopimista

Tapio Salomaa Tikkurilassa.
Vantaalainen Tapio Salomaa kannattaa yleissitovuutta eli että työehdot sovitaan yleisesti. Kuva: Jani Saikko / Yle

Työelämän joustot ja paikallinen sopiminen ovat taas vaaliteema. Paikallisessa sopimisessa esimerkiksi palkoista ja työehdoista sovitaan työpaikoilla.

Suurin osa työntekijöistä ei kannata paikallista sopimista. Yle teki tästä kyselyn. Joustoja ei haluta, vaikka firmalla menee huonosti. 61 prosenttia oli sitä mieltä, että palkkaa ei pidä nostaa tai laskea sen mukaan, miten firmalla menee.

Monet firmat ja poliitikot sanovat, että ilman paikallista sopimista Suomen työllisyysaste ei nouse 75 prosenttiin.

Eduskuntapuolueista kokoomus ja keskusta ovat kannattaneet eniten paikallisen sopimisen lisäämistä.

Vaalikampanjassa epäillään rikosta

Marco De Wit
Suomen kansa ensin -puolueen puheenjohtaja Marco de Wit. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Helsingin poliisi epäilee rikosta vaalikampanjassa Helsingin Narinkkatorilla. Rikosta epäillään Suomen kansa ensin -puolueen vaalikampanjassa viikonloppuna. Rikosnimike on tässä vaiheessa kiihottaminen kansanryhmää vastaan.

Rikoksesta epäillään ainakin puolueen puheenjohtajaa Marco de Witiä sekä toista puolueen ehdokasta.

Poliisi sanoo, että puolueen vaalikampanjointi on ollut vihamielistä. Lisäksi kampanjointi on tähdännyt maahanmuuttajien ja seksuaalivähemmistöjen syrjintään.

Työunet ovat usein painajaisia

Nukkuja näkee painajaista
Työpainajainen voi herättää nukkujan unesta. Kuva: Yle

Suomalaisten työunet ovat muuttuneet. Yle kysyi netissä, millaisia työunia suomalaiset näkevät.

Aikuisista noin puolet näkee yhden tai useampia painajaisia ainakin kerran kuussa. Painajaiset voivat olla niin voimakkaita, että ne herättävät nukkujan.

Turun yliopiston unitutkija Nils Sandman on yllättynyt siitä, että työunien sävy on niin negatiivinen.

Painajaiset ovat yleistyneet 2000-luvulta lähtien.

Seeprakala on hyvä koe-eläin

Seeprakaloja altaassa.
Seeprakaloja akvaariossa. Kuva: Yle / Petri Aaltonen

Seeprakala on hyvä koe-eläin, kun tutkitaan streptokokkibakteereja.

Pneumokokki ja B-ryhmän streptokokki aiheuttavat eniten keuhkokuumetta ja aivokalvontulehdusta pienillä lapsilla. Yksin pneumokokki aiheuttaa joka vuosi yli puolen miljoonan lapsen kuoleman maailmassa.

Seeprakalaa on tutkittu väitöstutkimuksessa Tampereen yliopistossa. eeprakalan immuunipuolustus on hyvin samankaltainen kuin ihmisellä.

Tiistai on ollut suomen kielen päivä

Yksityiskohta Mikael Agricolan Abckiriasta (1543).
Ensimmäinen suomalainen kirja ilmestyi vuonna 1543. Kuva: Kansalliskirjasto

Tiistaina on vietetty Mikael Agricolan päivää eli suomen kielen päivää. Se on myös liputuspäivä.

Mikael Agricola oli suomen kirjakielen isä. Agricolan ABC-kirja julkaistiin vuonna 1543. ABC-kirja oli ensimmäinen suomalainen kirja ja aapinen.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä