Tiistai 9.6.2020 (radio)


Eduskunnan uusi puhemies

Kuvassa on kansanedustaja Anu Vehviläinen.
Anu Vehviläinen on eduskunnan uusi puhemies. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Eduskunta on valinnut uuden puhemiehen. Uusi puhemies on Anu Vehviläinen.

Puhemies johtaa eduskunnan eli Suomen parlamentin työtä. Puhemies on Suomen toiseksi tärkein henkilö, heti presidentin jälkeen.

Eduskunta valitsi uuden puhemiehen, koska edellinen puhemies Matti Vanhanen siirtyi uuteen työhön. Vanhanen on nyt Suomen valtiovarainministeri.

Uusi puhemies Anu Vehviläinen on 56-vuotias poliitikko. Hän on ollut esimerkiksi ministeri. Vehviläisen puolue on keskusta.

Uudet koronatapaukset Suomessa

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on varmistettu 24 uutta koronatartuntaa. Yhteensä vähän yli 7000 ihmistä on saanut koronatartunnan Suomessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi tiistaina myös 1 uudesta koronakuolemasta. Koronavirus on tappanut Suomessa yhteensä 324 ihmistä.

Floydin hautajaiset Texasissa

Kuvassa
George Floydin arkkua kannettaan sisälle kirkkoon. Kuva: Mario Tama / AFP

Yhdysvalloissa on järjestetty George Floydin hautajaiset. George Floyd haudattiin Houstonin kaupungissa Texasissa.

Ennen hautajaisia järjestettiin myös muistotilaisuus. Tilaisuudessa oli mukana tuhansia ihmisiä.

Tummaihoinen Floyd kuoli noin 2 viikkoa sitten poliisin väkivallan takia.

Floydin kuolema on järkyttänyt monia amerikkalaisia. He sanovat, että poliisi kohtelee mustia huonommin kuin valkoisia.

Floydin kuoleman jälkeen Yhdysvalloissa on ollut isoja mielenosoituksia rasismia vastaan.

Tummaihoisten syrjintä Suomessa

Ufoka Eugene mielenosoituksessa.
Ufoga Eugene taistelee rasismia vastaan Suomessa. Kuva: Matti Myller / Yle

Myös Suomessa on rasismia. Näin kertoo yhdenvertaisuusvaltuutetun selvitys. Yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtävä on puuttua syrjintään.

Selvitys kertoo, että 80 prosenttia afrikkalaistaustaisista Suomen asukkaista on kokenut syrjintää. Heitä on kohdeltu huonosti ihonvärin takia.

Suomessa ihmiset esimerkiksi huutelevat tummaihoisille kaupungilla, kaupoissa ja busseissa.

Rasismia on myös kouluissa ja työelämässä. Ihminen voi jopa jäädä ilman työpaikkaa ihonvärin takia.

Robottibussin testit Helsingissä

Robottibussi Gacha Pasilassa.
Pasilassa kulkee nyt robottibussi, jossa ei ole kuljettajaa. Kuva: Forum Virium Helsinki

Helsingissä testataan robottibussia. Robottibussissa ei tarvita kuljettajaa. Varakuljettaja on turvallisuuden takia mukana.

Robottibussi kulkee Pasilassa, rautatieaseman ja messukeskuksen ympäristössä. Robottibussi ottaa myös matkustajia. Kyyti on ilmainen.

Robottibussilla on vuoroja aamupäivällä ja iltapäivällä. Robottibussi kulkee Pasilassa 3. heinäkuuta asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä