Tiistai 9.7.2019 (radio)


Ulkoministeri Haavisto Sudaniin

Ulkoministeri Pekka Haavisto
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto keskustelee Sudanin tilanteesta Euroopan unionin puolesta.

Ulkoministeriö kertoo, että Haavistolla on EU:n ulkoministerin Federica Mogherinin lupa keskustella Sudanin tilanteesta koko EU:n puolesta.

Haavisto matkustaa lähiaikoina Sudaniin. Hän käy myös useissa muissa lähialueen maissa.

Sudania johti 30 vuoden ajan diktaattori Omar al-Bashir. Huhtikuussa armeija otti vallan.

Sudanissa on ollut paljon mielenosoituksia, joissa on vaadittu maahan siviilihallintoa.

Tunneli Helsingistä Tallinnaan

Peter Vesterbacka
Liikemies Peter Vesterbacka. Kuva: Lukas Rusk 7 Yle

Helsingin ja Tallinnan välille halutaan rautatietunneli.

Yhden tunnelisuunnitelman on tehnyt liikemies Peter Vesterbacka.

Vesterbacka kertoo, että suunnitelma on nyt ottanut askeleen eteenpäin. Iso kiinalainen rakennusfirma CREC lähtee projektiin mukaan.

Jos suunnitelma toteutuu, tunnelin rakentaminen kestää ehkä 6 vuotta. Rakentaminen voi työllistää jopa 20 000 ihmistä vuodessa.

Vesterbackan tunneliprojekti maksaa ehkä 15 miljardia euroa. Vesterbackalla on esisopimus rahoituksesta kiinalaisten kanssa.

Myös Suomen ja Viron viranomaiset suunnittelevat tunnelia Helsingin ja Tallinnan välille.

Lahden kyberhyökkäys

Kyberhyökkäys
Hyökkääjät levittivät Lahden kaupungin tietoverkkoon haitttaohjelmaa. Kuva: Richie B Tongo / EPA

Poliisi tutkii kyberhyökkäystä, joka tehtiin Lahden kaupungin tietoverkkoihin. Hyökkäys tehtiin kesäkuussa.

Poliisi kertoo, että hyökkäys oli tahallinen. Kyberhyökkäyksen tekijä tai tekijät levittivät Lahden kaupungin tietoverkkoon haittaohjelmaa. Haittaohjelman takia esimerkiksi alueen sosiaali- ja terveyspalveluissa on vielä häiriöitä.

Hyökkäyksen kohteeksi joutui ainakin 1000 laitetta.

Kotitalouksien jätteet

Jätekeskus
Sekajätettä kaatopaikalla. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Kotitaloudet tuottavat enemmän jätettä kuin ennen, kertoo Tilastokeskus

Kotitaloudet tuottivat jätettä vuonna 2017 noin 3 miljoonaa tonnia. Se on 100 000 tonnia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Kaikkiaan Suomessa tuotettiin jätettä vuonna 2017 yli 100 miljoonaa tonnia.

Saturnus loistaa yötaivaalla

Saturnus planeetta.
Saturnus-planeetta. Kuva: AURA / STScl / NASA / ESA

Ensi yönä taivaalla voi nähdä Saturnus-planeetan.

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa kertoo, että Saturnus loistaa nyt tavallista kirkkaammin. Planeetan voi nähdä yötaivaalla, kun katsoo matalalle etelään.

Saturnus on 6. planeetta. Se tunnetaan renkaista, jotka ympäröivät sitä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä