Tiistai 9.8.2016 (radio)

Sanallinen arvio voi korvata todistuksen numerot

Kynä todistuksen päällä
Uusi opetussuunnitelma kannustaa opettajia antamaan oppilaille sanallista palautetta. Kuva: Anu Pöntinen / Yle

Alakoulut luopuvat vähitellen numeroarvosanoista. Numeroiden sijaan oppilaat saavat sanallisia arvioita. Osa alakouluista on numerotodistuksista jo luopunut.  

Uusi opetussuunnitelma kannustaa opettajia antamaan oppilaille sanallista palautetta. Opettaja voi kertoa oppilaalle, missä hän on onnistunut ja mitä hän voi tehdä paremmin.

Koulut voivat itse päättää, antavatko ne todistuksiin numeroita vai sanallisia arvioita. Numeroarvosana on pakko antaa vain peruskoulun 9. luokalla.

Turkki ja Venäjä lämmittävät suhteitaan

Recep Tayyip Erdoğan ja Vladimir Putin.
Turkin ja Venäjän presidentit tapasivat Pietarissa. Kuva: Anatoly Maltsev / EPA

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan ja Venäjän presidentti Vladimir Putin ovat tavanneet Pietarissa Venäjällä.

Putin sanoi, että Erdoganin vierailu osoittaa, että Turkki haluaa korjata suhteitaan Venäjään. Erdogan puolestaan sanoi, että yhteistyö Venäjän kanssa ratkaisee ongelmia Turkin lähialueilla.

Turkin ja Venäjän suhteet kylmenivät viime syksynä, kun Turkki ampui alas venäläisen sotilaskoneen Turkin ja Syyrian rajalla. Suhteet ovat kuitenkin lämmenneet sen jälkeen, kun sotilaat yrittivät kaapata vallan Turkissa 3 viikkoa sitten.

Mannerheimin muistolaattaa kuumentaa tunteita Pietarissa

Mannerheim-laatta punaisen maalin peitossa
Mannerheimin muistolaattaa on töhritty punaisella maalilla. Kuva: Sergei Kozhanov / Yle

Suomen marsalkka Mannerheimin muistolaatta aiheuttaa kiistaa Pietarissa Venäjällä.

Suomen marsalkka ja entinen presidentti Carl Gustaf Emil Mannerheim palveli aikanaan liki 30 vuotta Venäjän keisarin eli tsaarin armeijassa. Mannerheim teki myös tsaarin pyynnöstä tutkimusmatkoja Aasiaan. Siksi Mannerheim sai kesäkuussa muistolaatan Pietariin.

Osa pietarilaisista kuitenkin sanoo, että Mannerheim ei ollut sankari, vaan murhaaja. Mannerheim johti Suomen armeijaa, kun Suomi ja Saksa piirittivät Leningradia eli nykyistä Pietaria 2. maailmansodan aikana. Piirityksessä kuoli yli 600 000 ihmistä.

Mannerheimin muistolaattaa on töhritty punaisella maalilla ja sen edessä pidetään mielenosoituksia. Mielenosoittajat vaativat, että laatta poistetaan.

Laatta on Venäjän valtiojohdon hanke. Suomella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Nyt kannattaa syödä kotimaisia vihanneksia

Kesäkurpitsa.
Kesäkurpitsan satokausi on parhaimmillaan. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Kaupoissa ja toreilla on nyt tarjolla runsaasti kotimaisia vihanneksia. Satokausi on nyt parhaimmillaan.

Tarjolla on esimerkiksi avomaankurkkua ja kesäkurpitsaa. Satoa saadaan myös esimerkiksi kaalista ja porkkanasta, sipulista ja herneestä.

Myös kesäomenoita poimitaan jo. Näyttää siltä, että omenasadosta tulee tänä vuonna hyvä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä