Toimistojen siivoojat (2.5.2015)

Siivooja pyyhkii pöytää.
Siivojan työ on tärkeää toimistossa. Kuva: YLE / Mika Moksu

Monet tekevät työtä toimistossa. Toimistotyöntekijät kirjoittavat, laskevat ja täyttävät lomakkeita.

Mutta toimistotyöntekijät eivät ole toimistossa yksin. Myös siivoojat tekevät työtä toimistoissa.

Mitä toimistotyöntekijät ajattelevat siivoojista? Noin 3000 eurooppalaista toimistotyöntekijää vastasi tähän kysymykseen.

Toimistotyöntekijät vastasivat, että siivoojat tekevät tärkeää työtä. Toimistotyöntekijät sanoivat myös, että he haluavat keskustella siivoojien kanssa.

Toimistotyöntekijä ja siivooja nauravat keskenään toimistossa.
Toimistotyöntekijä ja siivooja juttelevat työpaikalla. Kuva: Yle

Toimistotyöntekijät kertoivat, että työ on hauskaa, jos toimistotyöntekijät ja siivoojat juttelevat toistensa kanssa. Toimistotyöntekijät sanoivat myös, että työ on tehokasta, kun siivoojat ovat osa ryhmää.

On hyvä asia myös siivoojalle, että hän voi jutella muiden kanssa. Siivooja tekee omaa työtä tavallisesti yksin.

Miksi siivoojat ja toimistotyöntekijät sitten keskustelevat vain vähän?

Siivoojat eivät ehdi jutella, koska heillä on melkein aina kiire. On tavallista, että siivooja ehtii tehdä kaikki työt vain, jos hän tekee työtä koko ajan.

Joskus siivoojilla ja toimistotyöntekijöillä ei ole yhteistä kieltä, koska siivousalalla on työntekijöitä monista eri maista.

Siivousfirmat myös lähettävät siivoojan monesti uuteen paikkaan. Siivooja ei ehdi tutustua toimiston ihmisiin.

Ehkä ihmisten täytyy vain uskaltaa jutella työpaikalla enemmän. Työpaikkoja on monenlaisia, mutta työkaverit ovat aina tärkeitä.

Siivooja imuroi punaista mattoa, jota pitkin kuningatar Margareeta kävelee 75-vuotis juhlassaan.
Työpaikkoja ja työkavereita on monenlaisia. Kuva: Mathias Bojesen / EPA

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä