Tornion järjestelykeskus (23.9.2015)

Torniossa on pakolaisten järjestelykeskus. Tornio on Pohjois-Suomessa. Keskus alkoi toimia tiistaina 22. päivä syyskuuta. Viranomaiset perustivat keskuksen, koska Suomeen on tullut paljon pakolaisia lyhyessä ajassa. Suomessa ei ole ennen ollut järjestelykeskusta pakolaisille.

Nejäkerroksinen Lukio
Järjestelykeskus aloittaa toimintansa tiistaina Tornion keskustassa sijaitsevan entisen lukion tiloissa. Kuva: Minna Rinta-Tassi / Yle
Pakolaiset menevät suoraan rajalta keskukseen, kun he tulevat Ruotsista Suomeen. Pakolaisten täytyy rekisteröityä keskuksessa. Heidän täytyy myös antaa sormenjäljet.

Yle tutustui Tornion järjestelykeskukseen. Tällainen se on.

Tornion järjestelykeskus.
Ameija ohjaa pakolaisia keskukseen. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Pakolaisia on tullut niin paljon, että osa heistä on jonottanut ulkona.

Jono veti hitaasti Tornion kylmässä sateessa.
Jono kulki välillä hitaasti. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Ensimmäiseksi pakolainen saa vuoronumeron. Sitten hän menee metallinpaljastimen läpi. Paljastin on samanlainen kuin esimerkiksi lentokentillä.

Tornion järjestelykeskus.
Kaikki kulkevat metallinpaljastimen läpi. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Miehet, jotka tulevat Suomeen yksin, odottavat salissa. Salin seinillä on ohjeita kymmenellä eri kielellä.  Pakolaiset saavat myös paperiesitteitä eri kielillä.

Salista he menevät rekisteröitäväksi. Salilla on lempinimi "Yksinäisten miesten huone".

Tornion järjestelykeskus.
"Yksinäisten miesten huone". Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Perheille ja lapsille on oma rauhallinen tila. Myös he menevät rekisteröitäväksi.

Tornion järjestelykeskus.
Perheille on oma tila. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Odotus kestää välillä kauan, koska ihmisiä on paljon. Kaikki saavat käydä välillä pihalla. Myös ulkona on vessoja.

Pihasta näkyy Tornion keskustaa, mutta sinne ei saa mennä. Ihmisten täytyy olla keskuksen alueella siihen asti, kun heidät on rekisteröity.

Tornion järjestelykeskus.
Piha. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Jokaisella on oma vuoronumero.  Kun vuoro tulee, ihminen pääsee haastatteluun. Haastattelupaikkoja on 9, ja niitä on monessa huoneessa.

Haastattelussa viranomainen ottaa turvapaikkahakemuksen vastaan. Viranomainen kysyy esimerkiksi, kuka pakolainen on ja mistä maasta hän tulee.

Viranomainen kysyy myös, minkä maiden kautta pakolainen tuli Suomeen. Hakijan täytyy kertoa, miksi hän haluaa turvapaikan.

Tornion järjestelykeskus.
Tässä viranomainen ottaa turvapaikkahakemuksen vastaan. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Haastattelun jälkeen kuvaaja ottaa hakijasta valokuvan, ja viranomainen ottaa hakijan sormenjäljet.

Tornion järjestelykeskus.
Rekisteröintipaikka. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Rekisteröinnin jälkeen hakija pääsee rakennuksen toiselle puolelle. Siellä on avustusjärjestö Suomen Punaisen Ristin työntekijöitä.

Ihmiset kuluttavat siellä aikaa. Monet pelaavat esimerkiksi korttia, ja lapset voivat leikkiä.

Afganistanilainen Ali Ahmed kuluttaa aikaa korttiringissä.
Korttipeli saa ajan kulumaan. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Suomen Punainen Risti antaa hakijoille ruokaa ja muuta apua.

Pieni Saif Nasir Kamil Dijeili matkustaa äitinsä Ihab al-Brahirzin, veljensä ja isoisänsä kanssa. Isoäiti on jo Suomessa.
Suomen Punainen Risti tarjoaa ruokaa. Kuva: Tiina Länkinen / Yle

Kun kaikki hakijan asiat ovat kunnossa, hän pääsee paikkaan, jossa hän voi nukkua. Sen jälkeen hakija pääsee muualle Suomeen. Hän pääsee vastaanottokeskukseen.

Vastaanottokeskuksia on eri puolilla Suomea. Ihmiset, jotka asuvat vastaanottokeskuksissa, saavat liikkua vapaasti Suomessa.

Tornion vastaanottokeskus.
Ilta saapuu Suomen Punaisen Ristin tiloihin. Kuva: Yle

(Lukija Pälvi Tammi)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä