Torstai 10.10.2019 (radio)

Turkki hyökkäsi Syyriaan

Civila flyr undan den turkiska offensiven i norra Syrien
Kuva: AFP / Lehtikuva

Turkki on hyökännyt Pohjois-Syyriaan. Hyökkäys alkoi eilen. Turkki haluaa, että Pohjois-Syyriassa on alue, missä ei ole kurdien sotilaita. Turkki ajattelee, että kurdit ovat terroristeja. Alueelta on paennut monta kymmentä tuhatta ihmistä. Kurdit, jotka asuvat Suomessa järjestivät mielenosoituksen tänään Helsingissä hyökkäystä vastaan.

Mies ampui ihmisiä Saksassa

Poliiseja seisoo muurin vierellä. Osa kiipeää tikkaita muurin yli.
Kuva: Filip Singer / EPA

Saksassa kaksi ihmistä kuoli ja moni haavoittui, kun mies hyökkäsi juutalaiseen synagogaan. Ampuminen tapahtui Hallen kaupungissa. Poliisi pidätti miehen. Mies julkaisi internetissä videon, jonka hän oli kuvannut samalla, kun hän hyökkäsi. Aiemmin internetissä oli julkaistu juutalaisia vastustava teksti. Sitä epäillään miehen kirjoittamaksi.

Oikeus tuomitsi kansanedustajan Facebook-julkaisun takia

Kansanedustaja Sebastian Tynkkynen PS, täysistunnossa
Kuva: Pekka Tynell / YLE

Oikeus on tuominnut Perussuomalaiset-puolueen kansanedustajan kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Oikeus määräsi, että kansanedustaja Sebastian Tynkkysen on maksettava sakkoa noin 4000 euron. Tynkkynen julkaisi vuonna 2016 Facebookissa kirjoituksen ja kuvan. Oikeus sanoo, Tynkkynen väitti kuvassa ja tekstissä, että kaikki muslimit ovat terroristeja. Oikeus antoi Tynkkyselle tuomion samasta syystä myös vuonna 2017.

Posti lisää pakettiautomaattien määrää

Yleiskuva
Kuva: Mikko Koski/Yle

Posti kertoo, että pakettiautomatteja tulee paljon lisää. Pakettiautomaatteja on nyt 1600. Kolmen vuoden päästä niitä on jo 4000. Posti haluaa, että kaupungissa jokaisesta kodista olisi enintään 3 kilometrin matka lähimmälle pakettiautomaatille. Muualla Suomessa jokaisesta kodista olisi enintään 5 kilometrin matka lähimmälle pakettiautomaatille. Pakettiautomaatin avulla ihminen voi itse lähettää ja ottaa vastaan paketteja.

Lukioihin ja ammattikouluihin halutaan lisää kasvisruokaa

Kasvis-ja liharuoka-annokset. Kummassakin yhtä kattavasti proteiinia
Kuva: Helena Lappeteläinen

Lukioihin ja ammattikouluihin on annettu uusi ruokasuositus. Suosituksen ovat julkaisseet Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ne haluavat, että oppilaille pitää tarjota koulussa joka päivä tavallisen ruoan lisäksi myös kasvisruokaa. Ruokien pitää olla myös terveellisiä. Ruokien vaikutus ilmastoon ja ympäristöön pitää olla mahdollisimman pieni.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä