yle.fi-etusivu

Torstai 10.8.2017 (radio)

Veturinkuljettajien lakko

VR:n junia ratapihalla Pasilassa.
Lakon takia jää ajamatta ehkä noin 1000 junavuoroa. Kuva: Timo Korhonen / AOP

Junaliikenne pysähtyy ensi viikolla veturinkuljettajien lakon takia.

Lakko alkaa maanantai-iltana kello 18 ja päättyy tiistain ja keskiviikon välisenä yönä.

Lakko koskee kaukojunia, Helsingin lähijunia ja tavarajunia. VR sanoo, että ehkä noin 1000 junavuoroa jää ajamatta.

Veturinkuljettajat lakkoilevat, koska he vastustavat hallituksen aikeita avata rautateiden matkustajaliikenne kilpailulle. 

Vaaralliset tasoristeykset

vartioimaton tasoristeys
Osa tasoristeyksistä on tosi vaarallisia, koska niissä ei ole edes puomeja. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomessa on paljon vaarallisia tasoristeyksiä. Niitä poistetaan käytöstä pikkuhiljaa, mutta tahti on hidas.

Tasoristeyksiä on eri puolilla maata yli 3200. Niitä poistetaan käytöstä vuosittain alle 30.    

Tasoristeyksessä autotie kulkee junaradan yli, ja siksi risteys on vaarallinen.

Tasoristeyksissä tapahtuu joka vuosi yli 30 onnettomuutta. Tänä vuonna onnettomuuksissa on kuollut jo 6 ihmistä.

Uusi kouluvuosi alkaa

Nuoret koululaiset matkalla kouluun.
Autoilijoiden pitää muistaa olla erityisen varovaisia, sillä liikenteessä on taas paljon pieniä koululaisia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monien koululaisten kesälomat ovat päättyneet tällä viikolla. Tänään kouluvuosi alkoi esimerkiksi Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja pääkaupunkiseudun suomenkielisissä kouluissa.

Esimerkiksi Torniossa koulu alkoi jo tiistaina.

Turussa, Vaasassa ja Mikkelissä koulut alkavat vasta ensi viikolla.

Peruskoulun ensimmäisen luokan aloittaa tänä vuonna noin 63 000 lasta.

Juuston salakuljetus

Juustoja salakuljettajan autossa.
Venäjän tullin kuvista näkee, että miten juusto oli piilotettu auton rakenteisiin. Kuva: sztu.customs.ru

Suomesta salakuljetetaan juustoa Venäjälle.

Venäjän tulli otti keskiviikkona Nuijamaan rajanylityspaikalla kiinni miehen, joka yritti salakuljettaa juustoa Venäjälle. Miehen autoon oli piilotettu melkein 100 kiloa juustoa.

Suomalainen juusto on Venäjällä haluttua ja harvinaista.

Venäjä kielsi yli 3 vuotta siten maitotuotteiden tuonnin EU-maista. Kielto oli vastaus pakotteisiin, joita EU asetti Venäjälle Krimin valtauksen takia.

Kiellon takia tavallinen ihminen saa viedä Venäjälle juustoa enintään 5 kiloa.

Sodanaikaiset vankileirit

Kädet harovat esineitä laatikossa.
Arkeologit ovat kaivaneet esiin monenlaisia esineitä, esimerkiksi astioiden ja sotatarvikkeiden jäänteitä.

Lapissa Inarissa on aloitettu arkeologiset kaivaukset saksalaisten sodanaikaisella vankileirillä.

Natsi-Saksalla oli jatkosodan aikana yli 200 000 sotilasta Lapissa. Heillä oli alueella ehkä 200 vankileiriä.

Leireillä pidettiin neuvostoliittolaisia sotavankeja. Vangit laitettiin pakkotyöhön, esimerkiksi hakkaamaan polttopuita tai rakentamaan teitä.

Tutkijat arvelevat, että leireillä oli ehkä noin 30 000 vankia. Heistä tuhannet kuolivat esimerkiksi nälkään. 

Kaivauksissa tutkijat ovat löytäneet monenlaisia esineitä, esimerkiksi astioiden ja sotatarvikkeiden jäänteitä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Lunta ja pihlanjanmarjoja.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

kolme pikkupoikaa Suomen lätkäpaidat päällä, kypärä kainalossa.

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä