Torstai 10.9.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkä valinnan Suomen pakolaisapu on tehnyt?

Oikea vastaus:

Se on valinnut vuoden pakolaiset.

2.Mikä Farhia Abdin ammatti on?

Oikea vastaus:

Hän on lähihoitaja ja yrittäjä.

3.Millaista työtä Kordnejad Ebrahimi tekee?

Oikea vastaus:

Hän on asiointitulkki ja toimii myös vapaaehtoisena sovittelijana.

4.Millaiset asiat houkuttavat ulkosuomalaisia muuttamaan takaisin Suomeen?

Oikea vastaus:

Suomen terveydenhuolto ja koulut sekä se, että koronatilanne Suomessa on parempi kuin monessa muussa maassa.

5.Muuttaako Suomeen nyt enemmän vai vähemmän ihmisiä kuin täältä muuttaa pois?

Oikea vastaus:

Alkuvuoden aikana tulijoita on ollut enemmän kuin lähtijöitä. Ennen koronapandemiaa tilanne on ollut toisin päin.

6.Onko pääministeri Sanna Marin saanut koronaviruksen?

Oikea vastaus:

Sitä ei vielä tiedetä. Hänet pitää ensin testata.

7.Mistä Marin sai tiedon mahdollisesta altistumisesta?

Oikea vastaus:

Puhelimen Koronavilkku-sovelluksesta.

8.MInkä suru-uutisen Korkeasaaren eläintarha on kertonut?

Oikea vastaus:

Korkeasaaren vanhin eläin Coco-laiskiainen on kuollut.

9.Mistä Coco oli alunperin kotoisin?

Oikea vastaus:

Panamasta.

10.Millaista elämää Coco vietti?

Oikea vastaus:

Se roikkui melkein koko elämän ajan puun oksalla ylösalaisin. Sen lempiruokaa oli keitetty peruna ja porkkana.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä