Torstai 10.9.2020 (radio)

Vuoden pakolaiset

Vuoden 2020 pakolaiset Kordnejad Ebrahimi ja Farhia Abdi.
Kordnejad Ebrahimi ja Farhia Abdi. Kuva: Suomen Pakolaisapu ry /Julius Töyrylä

Suomen Pakolaisapu on valinnut Vuoden pakolaiset. Valinnoilla halutaan nostaa esiin pakolaisten aktiivista ja myönteistä toimintaa arjessa.

Helsinkiläinen Farhia Abdi on Vuoden pakolaisnainen. Farhia Abdi tuli Somaliasta Suomeen joulukuussa 2008.

Farhia Abdi on lähihoitaja ja yrittäjä. Hän tekee monikulttuurista perhetyötä ja hoitaa ikäihmisiä.

Raisiolainen Kordnejad Ebrahimi on Vuoden pakolaismies. Hän on kurdi ja tuli Suomeen Iranista vuonna 2006.

Kordnejad Ebrahimi toimii asiointitulkkina ja vapaaehtoisena sovittelijana. Hän tekee myös Youtube-videoita, joissa hän opettaa suomen kieltä ja suomalaista tapakulttuuria ja kääntää koronaohjeistuksia kurdin kielelle.

Ulkosuomalaisten paluumuutto

Emma Winiecki ja lapset lentokentällä
Emma, Lily ja Lucas Winiecki muuttivat USA:sta Denveristä Suomeen. Kuva: Emma Winiecki kotialbumi

Koronapandemia on saanut monet ulkosuomalaiset harkitsemaan paluumuuttoa Suomeen.

Ulkosuomalaiset eli suomalaiset, jotka asuvat ulkomailla, harkitsevat paluuta esimerkiksi Suomen hyvän terveydenhuollon takia. Lapsiperheitä houkuttaa myös se, että Suomessa koulut ovat auki pandemiasta huolimatta. Moni miettii paluuta myös sen takia, että koronavirustilanne on Suomessa parempi kuin monessa muussa maassa

Alkuvuoden aikana Suomeen on palannut 1800 Suomen kansalaista enemmän kuin täältä on muuttanut pois. Viime vuosina tilanne on ollut päinvastoin eli lähtijöitä on ollut enemmän kuin palaajia.

Ulkomailla asuu noin 300 000 Suomen kansalaista.

Pääministeri koronatestiin

Pääministeri Sanna Marin politiikan toimittajien vieraana 8. syyskuuta.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Jussi nukari / lehtikuva

Pääministeri Sanna Marinin epäillään altistuneen koronavirukselle.

Marin voi kuitenkin hyvin eikä hänellä ole oireita, mutta hänet testataan koronaviruksen varalta. Pääministeri tekee etätöitä kunnes testitulos on varmistunut.

Marin sai tiedon altistumisesta puhelimen Koronavilkku-sovelluksen kautta.

Coco-laiskiainen

Sierainlaiskiainen Coco.
Korkeasaaren Coco-laiskiainen. Kuva: Korkeasaaren eläintarha

Korkeasaaren eläintarhan vanhin eläin, laiskiainen nimeltä Coco, on kuollut. Coco kuoli 47 vuotiaana.

Korkeasaari kertoo, että Coco oli Euroopan vanhin laiskiainen ja yksi vanhimmista laiskiaisista koko maailmassa.

Coco syntyi Panamassa vuonna 1973. Korkeasaareen se muutti vuonna 1985.

Coco vietti melkein koko elämän roikkumalla puun oksalla ylösalaisin. Sen lempiruokaa oli keitetty peruna ja porkkana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä