Torstai 11.10.2018 (radio)


Hallituksen työllisyyspolitiikka

Pääministeri Juha Sipilä, työministeri Jari Lindström ja kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen saapuivat tapaamaan mediaa eduskunnan Valtiosaliin ennen eduskunnan kyselytuntia
Pääministeri Juha Sipilä.

Hallitus ei peru ehdotusta irtisanomislaista. Uudella lailla hallitus haluaa helpottaa työntekijöiden irtisanomista pienissä firmoissa. Työntekijöiden ammattiliitot vastustavat lakiehdotusta.

Pääministeri Juha Sipilä aikoo nyt kysyä eduskunnalta, luottaako se hallituksen työllisyyspolitiikkaan. Irtisanomisten helpottaminen on osa työllisyyspolitiikkaa, Sipilä sanoo. Eduskunta äänestää hallituksen luottamuksesta ensi viikolla.

Hallitus toivoo, että ammattiliittojen protestit vähenevät, jos eduskunta on hallituksen tukena. Ammattiliitot ovat esimerkiksi järjestäneet lakkoja irtisanomisten helpottamista vastaan.

Avaruusraketin lähtö epäonnistui

Sojuz-raketin laukaisu 11. lokakuuta.
Sojuz-raketti laukaistiin torstaina. Kuva: Bill Ingalls / NASA

Avaruusraketin lähtö on epäonnistunut Kazakstanissa. Kazakstan on Venäjän ja Kiinan välissä.

Kazakstanista laukaistiin Sojuz-raketti kohti avaruutta. Pian laukaisun jälkeen huomattiin moottorivika. Siksi raketin miehistön piti tehdä hätälasku.

Raketissa oli 2 miehistön jäsentä. He eivät kuolleet. He pelastuivat käyttämällä kapselia, jossa oli laskuvarjo.

Toinen miehistön jäsen oli amerikkalainen ja toinen venäläinen. He olivat matkalla kansainväliselle avaruusasemalle.

Hirmumyrsky USA:ssa

Kuvassa rakennuksen edustalla kylttejä, lautoja ja muuta romahtanutta rojua.
Michael-myrsky rikkoi taloja. Kuva: Dan Anderson / EPA

Hirmumyrsky on tehnyt vahinkoja USA:ssa. Hirmumyrsky Michael iski esimerkiksi Floridaan. Myrskyn tuulet puhalsivat melkein 70 metriä sekunnissa.

Michael-myrsky rikkoi taloja, kaatoi puita ja peitti katuja veden alle. Ainakin 2 ihmistä kuoli. Yli 700 000 ihmistä on ollut ilman sähköä.

Myrskyvahinkojen korjaaminen kestää monta kuukautta.

Alkoholin juonti eri maissa

Koskenkorva-pulloja Alkossa.
Suomalaiset eivät juo alkoholia joka päivä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaiset eivät juo alkoholia kovin usein. Uusi tutkimus vertaa alkoholin käyttöä 8:ssa Euroopan maassa.

Tutkimus kertoo, että 13 prosenttia espanjalaisista juo alkoholia joka päivä. Italiassa ja Ranskassa noin 10 prosenttia aikuisista juo alkoholia joka päivä.

Pohjoismaissa ei juoda alkoholia yhtä usein. Vain 2 prosenttia suomalaisista, ruotsalaisista ja norjalaisista juo alkoholia joka päivä.

Viikonlopusta tulee kaunis

Syysaurinko paistaa kellastuvien koivujen reunustaman järven rannalla.
Viikonloppuna on kaunis syyssää. Kuva: Mikko Tuomikoski / Yle

Sää lämpenee. Perjantaina etelässä paistaa aurinko ja sää on lämmintä. Pohjoisessa on viileää ja pilvistä. Viikonloppu on lämmin suuressa osassa Suomea.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä