Torstai 11.1.2018 (radio)


Teknillinen osaaminen uhkaa heiketä

Uusi raitiovaunu on ulkoväreiltään tuttu keltavihreä.
Transtech rakentaa raitovaunuja. Firma tarvitsee paljon lisää teknillisen mekaniikan työntekijöitä. Kuva: Harri Oksanen / Yle

Suomalaisissa vientifirmoissa ja yliopistoissa pelätään, että teknillinen osaaminen Suomessa rapistuu. Esimerkiksi tekniikan alan professoreiden määrä on vain puolet aiemmasta. 

Firmojen on jo nyt vaikea löytää Suomesta huippuosaajia töihin. Silloin Suomen kilpailukyky on vaarassa. Suuri osa Suomen viennistä perustuu mekaniikan osaamiseen. Noin puolet tavaraviennistä on esimerkiksi moottoreita, paperikoneita tai voimalaitoksia.

Vienti on myös suomalaisen hyvinvoinnin taloudellinen perusta.

Junamatkustus on lisääntynyt

VR:n logo rautatieaseman ovessa.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Kotimaan junamatkustus kasvoi viime vuonna. Matkustus kasvoi kahdeksan (8) prosenttia. 

Liikennefirma VR kertoo, että syynä ovat lippujen hintojen lasku, reittien nopeudet sekä junavuorojen määrän kasvu.

Kotimaan kaukojunaliikenteessä tehtiin viime vuonna 12,5 miljoonaa matkaa. Yhtiö kertoo, että Helsinki - Oulu-välillä matkustus kasvoi jopa 48 prosenttia. 

Lääkärille pääsy on hieman helpottunut

Lääkäri kävelee terveyskeskuksen käytävällä.
Lääkäripulassa on suuria alueellisia eroja. Kuva: Mikael Kokkola / Yle

Terveyskeskuksiin pääsee hoitoon nyt helpommin kuin ennen. Hoitoon pääsy on helpottunut hieman kolmen vuoden aikana. 

Lääkäriliiton väestökyselyssä 41 prosenttia sanoo, että lääkärin ajanvarausvastaanotolle pääsyssä on ongelmia. Edellisessä kyselyssä kolme vuotta sitten osuus oli 48 prosenttia. 

Terveyskeskuksissa on edelleen pulaa lääkäreistä. Lääkäreistä puuttui viime vuonna melkein viisi (5) prosenttia. Se on vähän enemmän kuin vuonna 2016. Lokakuussa oli täyttämättä noin 190 lääkärin tehtävää.

Suurin pula lääkäreistä on Kainuussa, Itä-Savossa, Vaasassa ja Etelä-Savossa. Nykyään joka viides lääkärin tehtävä hoidetaan sijaisilla.

Kofeiini voi auttaa tunnistamaan Parkinsonin taudin

Kahvinpuruja kahvimitassa.
Kofeiinia on muun muassa kahvissa. Kuva: Ismo Pekkarinen / Yle

Kofeiinin mittaaminen verestä voi auttaa Parkinsonin taudin tunnistamisessa. Jo aikaisemmin on tiedetty, että paljon kahvia juovilla on pienempi riski sairastua Parkinsonin tautiin kuin niillä, jotka eivät nauti kofeiinia.

Uusi tutkimus kertoo, että Parkinson-potilaiden veressä kofeiinipitoisuus ei kuitenkaan nouse tavalliseen tapaan. Tieto voi auttaa, kun potilaalta diagnosoidaan Parkinsonin tautia. 

Suomessa Parkinsonin tautia sairastaa noin 14 000 ihmistä. Tauti on parantumaton hermostollinen sairaus, jonka syytä ei tunneta. Tauti aiheuttaa esimerkiksi vapinaa, lihasjäykkyyttä ja liikkeiden hidastumista. Yleensä tauti todetaan 50 - 70-vuotiailla. 


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä