Torstai 1.12.2022 (radio)
Veteraanit ja lotat Presidentinlinnassa

Itsenäisyyspäivän juhlinta on alkanut. Suomen itsenäisyyspäivä on joulukuun 6. päivä eli ensi tiistai.
Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kutsuivat ensimmäiset vieraat Presidentinlinnaan kuitenkin jo tänään torstaina. Presidentinlinnaan tuli veteraaneja ja lottia.
Veteraanit ja lotat ovat jo vanhoja. Siksi presidenttipari halusi huolehtia siitä, että he voivat juhlia ilman muita vieraita ja pelkoa koronasta.
Veteraanit olivat sotilaita Suomen armeijassa toisen maailmansodan aikaan. Lotat ovat naisia, jotka auttoivat armeijaa esimerkiksi sairaanhoitajan tai keittäjän tehtävissä.
Toinen maailmansota oli noin 80 vuotta sitten, eli veteraanit ja lotat ovat jo noin 100-vuotiaita. Suurin osa veteraaneista ja lotista on jo kuollut.
Kotihoidon tuki
Kotihoidon tuki vaikuttaa paljon perheiden elämään. Uusi tutkimus kertoo, että kotihoidon tuki vaikuttaa perheisiin negatiivisesti.
Tutkijat selvittivät tilannetta kunnissa, jotka maksavat perheille kotihoidon tukea enemmän kuin muut kunnat.
Tutkimus kertoo, että tuen avulla etenkin äidit ovat jääneet lasten kanssa kotiin. He ovat vähemmän töissä ja saavat vähemmän palkkatuloja kuin muut jopa 10 vuoden ajan lapsen syntymän jälkeen.
Kotihoidon tuen takia monet lapset osallistuvat vähemmän varhaiskasvatukseen kuin muut. He tekevät enemmän virheitä neuvolatesteissä ja myöhemmin he opiskelevat vähemmän kuin muut.
Sähkökatkot mahdollisia

Suomessa varaudutaan sähkökatkoihin.
Sähköstä voi tulla talvella pulaa, jos koko maassa on kova pakkanen. Silloin lämmitys kuluttaa paljon sähköä.
Tilanne on vaikea, jos sää on samaan aikaan tuuleton ja tuulivoimalat pysähtyvät.
Huonossa tilanteessa sähköä ei riitä koko päiväksi. Silloin voi tulla sähkökatkoja, mutta niistä yritetään kertoa ihmisille etukäteen.
Kaikkien on kuitenkin hyvä tietää, mitä pitää tehdä, jos sähköt menevät poikki. Selkokielisiä ohjeita sähkökatkojen varalle löytyy Selkokeskuksen nettisivulta.
Sää

Perjantaina idässä ja pohjoisessa voi sataa vähän lunta. Muuten sää on poutainen ja pilvinen. Lännessä aurinko voi hetken paistaa. Pakkasta on perjantaina 1-6 astetta, ja tuuli on heikkoa.
Viikonloppu on pilvinen, ja lunta voi sataa vähän. Pakkasta on 2-7 astetta koko maassa.