Torstai 1.12.2022 (radio)


Veteraanit ja lotat Presidentinlinnassa

Ihmisiä pöydän ympärillä Presidentinlinnassa.
Presidentti Sauli Niinistö kutsui itsenäisyyspäivän ensimmäiset vieraat jo nyt. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Itsenäisyyspäivän juhlinta on alkanut. Suomen itsenäisyyspäivä on joulukuun 6. päivä eli ensi tiistai. 

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kutsuivat ensimmäiset vieraat Presidentinlinnaan kuitenkin jo tänään torstaina. Presidentinlinnaan tuli veteraaneja ja lottia.

Veteraanit ja lotat ovat jo vanhoja. Siksi presidenttipari halusi huolehtia siitä, että he voivat juhlia ilman muita vieraita ja pelkoa koronasta.

Veteraanit olivat sotilaita Suomen armeijassa toisen maailmansodan aikaan. Lotat ovat naisia, jotka auttoivat armeijaa esimerkiksi sairaanhoitajan tai keittäjän tehtävissä.

Toinen maailmansota oli noin 80 vuotta sitten, eli veteraanit ja lotat ovat jo noin 100-vuotiaita. Suurin osa veteraaneista ja lotista on jo kuollut.

Kotihoidon tuki

Mies pyyhkii vauvan jalkoja.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Kotihoidon tuki vaikuttaa paljon perheiden elämään. Uusi tutkimus kertoo, että kotihoidon tuki vaikuttaa perheisiin negatiivisesti. 

Tutkijat selvittivät tilannetta kunnissa, jotka maksavat perheille kotihoidon tukea enemmän kuin muut kunnat.

Tutkimus kertoo, että tuen avulla etenkin äidit ovat jääneet lasten kanssa kotiin. He ovat vähemmän töissä ja saavat vähemmän palkkatuloja kuin muut jopa 10 vuoden ajan lapsen syntymän jälkeen.

Kotihoidon tuen takia monet lapset osallistuvat vähemmän varhaiskasvatukseen kuin muut. He tekevät enemmän virheitä neuvolatesteissä ja myöhemmin he opiskelevat vähemmän kuin muut.

Sähkökatkot mahdollisia

Sähköpatteri.
Sähkölämmitys kuluttaa paljon sähköä. Kuva: Jyrki Utriainen / Yle

Suomessa varaudutaan sähkökatkoihin. 

Sähköstä voi tulla talvella pulaa, jos koko maassa on kova pakkanen. Silloin lämmitys kuluttaa paljon sähköä.

Tilanne on vaikea, jos sää on samaan aikaan tuuleton ja tuulivoimalat pysähtyvät.

Huonossa tilanteessa sähköä ei riitä koko päiväksi. Silloin voi tulla sähkökatkoja, mutta niistä yritetään kertoa ihmisille etukäteen.

Kaikkien on kuitenkin hyvä tietää, mitä pitää tehdä, jos sähköt menevät poikki. Selkokielisiä ohjeita sähkökatkojen varalle löytyy Selkokeskuksen nettisivulta.

Sää

sääkartta

Perjantaina idässä ja pohjoisessa voi sataa vähän lunta. Muuten sää on poutainen ja pilvinen. Lännessä aurinko voi hetken paistaa. Pakkasta on perjantaina 1-6 astetta, ja tuuli on heikkoa. 

Viikonloppu on pilvinen, ja lunta voi sataa vähän. Pakkasta on 2-7 astetta koko maassa. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä