Torstai 11.4.2019 (radio)


Nuorten terveys

Kasviksia korissa.
Nuoret eivät syö tarpeeksi kasviksia. Kuva: Helena Lappeteläinen / Yle

Nuoret suomalaiset aikuiset ovat tyytyväisiä omaan terveyteen. Monet alle 30-vuotiaat ovat sitä mieltä, että heillä on hyvä terveys ja hyvä elämä. Tieto on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uudesta tutkimuksesta.

Tutkimus kuitenkin kertoo myös, että alle 30-vuotiailla aikuisilla ei ole aina kovin terveelliset elämäntavat. Esimerkiksi noin 50 prosenttia nuorista miehistä ja 35 prosenttia nuorista naisista painaa liikaa. Nuoret eivät syö tarpeeksi kasviksia, ja he nukkuvat liian vähän.

Wikileaksin perustaja pidätettiin

Kuvassa Julian Assange poliisiauton kyydissä. Hän näyttää oikealla kädellään peukaloa.
Julian Assange poliisiautossa. Kuva: Reuters

Britannian poliisi on ottanut kiinni Wikileaksin perustajan Julian Assangen. Wikileaks on nettisivu, joka julkaisee salaisia tietoja.

Poliisi otti Assangen kiinni Ecuadorin suurlähetystössä Lontoossa. Assange oli lähetystössä 7 vuotta. Poliisi otti Assangen kiinni nyt, koska Ecuador perui Assangen turvapaikan.

Assange pelkää, että Britannia luovuttaa hänet USA:han. Siellä hän voi saada tuomion tietomurroista.

Sudanin presidentti erosi

Omar al-Bashir
Omar al-Bashir. Kuva: Ashraf Shazly / AFP

Armeija on ottanut vallan afrikkalaisessa Sudanissa. Armeija pakotti presidentti Omar al-Bashirin eroamaan.

Ihmiset ovat juhlineet presidentin eroa. Presidenttiä epäillään kansanmurhasta ja sotarikoksista. Omar al-Bashir on ollut Sudanin presidentti 30 vuotta.

Armeija aikoo pitää valtaa 2 vuotta. Sen jälkeen Sudanissa pidetään vaalit.

Vaalipäivä lähestyy

Puoluekannatusmittaus huhtikuu 2019
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomen eduskuntavaalit ovat sunnuntaina. Ylen uusi kysely kertoo, että vaaleista tulee jännittävät.

Yle kysyi suomalaisilta huhtikuun alussa, mitä puoluetta he kannattavat. Mikään puolue ei saanut yli 20 prosentin kannatusta.

Suurin kannatus on SDP:llä eli sosiaalidemokraateilla. 19 prosenttia vastaajista kannattaa sosiaalidemokraatteja. Se on kuitenkin vähemmän kuin maaliskuun kyselyssä.

Perussuomalaisten kannatus on kasvanut. Perussuomalaisten kannatus on nyt 16 prosenttia.

Perussuomalaiset on uuden kyselyn toiseksi suurin puolue. Kokoomus ja keskusta ovat jääneet perussuomalaisten taakse.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät Ylen nettisivuilta.

Ylen vaaliohjelmat ovat osoitteesa yle.fi/vaalit. Mukana on myös Selkokielinen vaalikeskustelu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä