Torstai 11.6.2020 (radio)

Koronarajoitukset lievenevät

Matkustajia Länsiterminaalissa Helsingissä 11. kesäkuuta
Matkustajia Länsiterminaalissa Helsingissä 11. kesäkuuta. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Hallitus poistaa joitakin koronarajoituksia.

Maanantaista alkaen 6 maahan saa matkustaa ilman karanteenia. Matkustaa saa Viroon, Latviaan, Liettuaan, Tanskaan, Norjaan ja Islantiin.

Ruotsiin ei vielä saa mennä, jos matka ei ole tärkeä.

Hallitus sallii myös isommat yleisötapahtumat kuin aikaisemmin.

Heinäkuun alusta lähtien ulkona saa järjestää tapahtumia, joihin osallistuu yli 500 katsojaa. Esimerkiksi jalkapallo-otteluita ja kulttuuritapahtumia on siis heinäkuussa helpompi järjestää kuin nyt. Turvavälit pitää kuitenkin säilyttää.

Suomen koronaluvut

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
THL kertoo, että Suomessa on todettu 24 uutta koronavirustartuntaa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on nyt todettu yhteensä yli 7 000 koronatapausta. Koronasta on parantunut noin 6 400 ihmistä.

Suomessa on todettu vuorokauden aikana 24 uutta koronavirustartuntaa. Uusien tartuntojen määrä on laskenut viime aikoina. Koronavirukseen on vuorokauden aikana kuollut Suomessa 1 ihminen.

Koronan takia on tällä hetkellä sairaalassa 28 ihmistä. Tehohoidossa on 4 ihmistä.

Yhteishaun tuloksia kerrotaan

Kokkiopiskelijoita ammattiopisto Tavastiassa Hämeenlinnassa tammikuussa 2020.
Kokkiopiskelijoita ammattiopisto Tavastiassa Hämeenlinnassa tammikuussa 2020. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Koulut kertovat kevään yhteishaun tuloksia.

Omia tuloksia voi katsoa oppilaitoksen nettisivuilta, sähköpostista tai netin Opintopolulta.

Kaikki yhteishaun valintojen tulokset kerrotaan viimeistään 15. heinäkuuta. Opiskelupaikka pitää ottaa vastaan 22. heinäkuuta mennessä.

Ilouutinen muurahaiskävylle

Muurahaiskäpy
Muurahaiskäpy. Kuva: Fabian Von Poser / AOP

Muurahaiskävyn suojelu parantuu. Kiina ei enää hyväksy, että muurahaiskävystä tehdään lääkkeitä. Muurahaiskävyn suomuja on käytetty paljon lääkkeenä Kiinassa.

Muurahaiskäpy on kissan kokoinen nisäkäs. Sillä on pitkä häntä ja suomupeite. Muurahaiskävyt syövät muurahaisia. Muurahaiskäpyjä elää Kaakkois-Aasiassa ja Afrikassa.

Muurahaiskäpyjä on 8 eri lajia. Kaikki lajit ovat uhanalaisia, koska niitä metsästetään ilman lupaa. Muurahaiskäpyjä salakuljetetaan paljon varsinkin Kiinaan ja Vietnamiin.

Koronapandemian uskotaan alkaneen kiinalaiselta torilla, jolla myytiin muun muassa muurahaiskäpyjä ja lepakoita.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä