Torstai 11.7.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monen uzbekiztanilaisen pitää lähteä pois Suomesta?

Oikea vastaus:

Melkein 140:n.

2.Miksi heidät karkotetaan?

Oikea vastaus:

He ovat päässeet Suomessa töihin väärennetyillä koulutodistuksilla.

3.Miksi rakennusfirmat ovat huolissaan?

Oikea vastaus:

Ne tarvitsevat uzbekistanilaisia rakennusmiehiä.

4.Miksi Uudenkaupungin autotehtaalla tarvitaan lisää työntekijöitä elokuussa?

Oikea vastaus:

Silloin otetaan käyttöön kokoonpano-osaston uusi lisälinja.

5.Kuinka monta uutta työntekijää autotehdas aikoo palkata myöhemmin tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Noin 400.

6.Mitkä turvakodit tekevät?

Oikea vastaus:

Ne auttavat ihmisiä, jotka kärsivät perheväkivallasta.

7.Mikä on hallituksen tavoite?

Oikea vastaus:

Tavoite on lisätä turvakotien perhepaikkojen määrä 250:een.

8.Kuinka paljon ihmisiä on?

Oikea vastaus:

Kohta 8 miljardia.

9.Missä ihmisten määrä kasvaa nopeimmin?

Oikea vastaus:

Afrikassa.

10.Missä maassa on eniten asukkaita?

Oikea vastaus:

Nyt Kiinassa, mutta muutaman vuoden päästä Intiassa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä