Torstai 11.7.2019 (radio)


Uzbekistanilaisia rakennusmiehiä karkotetaan

Raskennusmies
Uudellamaalla työskentelee satoja uzbekistanilaisia rakennusmiehiä. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Suomi karkottaa Uzbekistanin kansalaisia. Maahanmuuttovirasto Migri on päättänyt, että melkein 140 uzbekistanilaisen pitää lähteä pois Suomesta.

Syy Migrin päätökseen on se, että uzbekistanilaisten koulutodistukset ovat väärennettyjä. He ovat päässeet Suomessa töihin, vaikka koulutodistukset eivät ole oikeita.

Rakennusfirmat ovat huolissaan tilanteesta. Uudenmaan rakennustyömailla on paljon uzbekistanilaisia rakennusmiehiä. Firmoille voi tulla ongelmia, kun iso joukko työntekijöitä lähtee pois työmailta.

Autotehtaalle lisää työntekijöitä

Uudenkaupungin autotehtaan kokoonpanolinjan marriage point. Pisteessä yhdistetään auton kori ja voimansiirto.
Uudenkaupungin autotehtaalla riittää työtä. Kuva: Valmet Automotive

Uudenkaupungin autotehdas palkkaa lisää työntekijöitä.

Työpaikkojen määrä kasvaa, kun autojen kokoonpanoon rakennetaan uusi lisälinja. Lisälinja otetaan käyttöön elokuussa. Se tuo noin 50 uutta työpaikkaa.

Uudenkaupungin autotehdas kertoo, että syksyllä palkataan työntekijöitä myös tuotannon eri tehtäviin. Työpaikka löytyy noin 400 ihmiselle.

Turvakoteja tulee lisää

Kaksi sänkyä ja pinnasänkyä turvakodin perhehuoneessa
Turvakotiin antaa suojapaikan, jos perheenjäsen lyö. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Hallitus aikoo lisätä turvakotien määrää. Turvakodit auttavat ihmisiä, jotka kärsivät perheväkivallasta.

Perheväkivalta on Suomessa iso ongelma. Viime vuonna melkein 10 000 ihmistä kärsi perheväkivallasta, josta ilmoitettiin poliisille.

Jos esimerkiksi perheen isä on väkivaltainen, äidin ja lasten pitää päästä turvakotiin nopeasti. Se voi olla vaikeaa, jos lähin turvakoti on täynnä.

Siksi hallitus aikoo lisätä turvakotien perhepaikkoja, kertoo perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru. Turvakotien perhepaikkoja on nyt noin 200, mutta tavoite on 250 paikkaa.

Maailman väestö kasvaa

Maapallo kuun pinnalta katsottuna.
Meitä on täällä kohta 8 miljardia. Kuva: AOP

Ihmisten määrä kasvaa nopeaa vauhtia. 200 vuotta sitten ihmisiä oli 1 miljardi, 4 vuoden päästä ihmisiä on jo 8 miljardia.

Ihmisten määrä kasvaa nopeimmin Afrikassa, Saharan eteläpuolella. Siellä on 30 vuoden päästä 2 kertaa niin paljon ihmisiä kuin nyt. Se on iso ongelma ruuan takia, koska ilmastonmuutos haittaa Afrikan maataloutta.

Asukasmäärän perusteella maailman suurin maa löytyy Aasiasta. Se on nyt Kiina. Kiinalaisia on 1,4 miljardia. Intia menee kuitenkin Kiinan ohi alle 10 vuodessa.

Euroopassa ihmisten määrä vähenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä