Torstai 11.7.2019 (radio)


Uzbekistanilaisia rakennusmiehiä karkotetaan

Raskennusmies
Uudellamaalla työskentelee satoja uzbekistanilaisia rakennusmiehiä. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Suomi karkottaa Uzbekistanin kansalaisia. Maahanmuuttovirasto Migri on päättänyt, että melkein 140 uzbekistanilaisen pitää lähteä pois Suomesta.

Syy Migrin päätökseen on se, että uzbekistanilaisten koulutodistukset ovat väärennettyjä. He ovat päässeet Suomessa töihin, vaikka koulutodistukset eivät ole oikeita.

Rakennusfirmat ovat huolissaan tilanteesta. Uudenmaan rakennustyömailla on paljon uzbekistanilaisia rakennusmiehiä. Firmoille voi tulla ongelmia, kun iso joukko työntekijöitä lähtee pois työmailta.

Autotehtaalle lisää työntekijöitä

Uudenkaupungin autotehtaan kokoonpanolinjan marriage point. Pisteessä yhdistetään auton kori ja voimansiirto.
Uudenkaupungin autotehtaalla riittää työtä. Kuva: Valmet Automotive

Uudenkaupungin autotehdas palkkaa lisää työntekijöitä.

Työpaikkojen määrä kasvaa, kun autojen kokoonpanoon rakennetaan uusi lisälinja. Lisälinja otetaan käyttöön elokuussa. Se tuo noin 50 uutta työpaikkaa.

Uudenkaupungin autotehdas kertoo, että syksyllä palkataan työntekijöitä myös tuotannon eri tehtäviin. Työpaikka löytyy noin 400 ihmiselle.

Turvakoteja tulee lisää

Kaksi sänkyä ja pinnasänkyä turvakodin perhehuoneessa
Turvakotiin antaa suojapaikan, jos perheenjäsen lyö. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Hallitus aikoo lisätä turvakotien määrää. Turvakodit auttavat ihmisiä, jotka kärsivät perheväkivallasta.

Perheväkivalta on Suomessa iso ongelma. Viime vuonna melkein 10 000 ihmistä kärsi perheväkivallasta, josta ilmoitettiin poliisille.

Jos esimerkiksi perheen isä on väkivaltainen, äidin ja lasten pitää päästä turvakotiin nopeasti. Se voi olla vaikeaa, jos lähin turvakoti on täynnä.

Siksi hallitus aikoo lisätä turvakotien perhepaikkoja, kertoo perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru. Turvakotien perhepaikkoja on nyt noin 200, mutta tavoite on 250 paikkaa.

Maailman väestö kasvaa

Maapallo kuun pinnalta katsottuna.
Meitä on täällä kohta 8 miljardia. Kuva: AOP

Ihmisten määrä kasvaa nopeaa vauhtia. 200 vuotta sitten ihmisiä oli 1 miljardi, 4 vuoden päästä ihmisiä on jo 8 miljardia.

Ihmisten määrä kasvaa nopeimmin Afrikassa, Saharan eteläpuolella. Siellä on 30 vuoden päästä 2 kertaa niin paljon ihmisiä kuin nyt. Se on iso ongelma ruuan takia, koska ilmastonmuutos haittaa Afrikan maataloutta.

Asukasmäärän perusteella maailman suurin maa löytyy Aasiasta. Se on nyt Kiina. Kiinalaisia on 1,4 miljardia. Intia menee kuitenkin Kiinan ohi alle 10 vuodessa.

Euroopassa ihmisten määrä vähenee.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä