Torstai 12.10.2017 (radio)

Sauli Niinistö johtaa ylivoimaisesti presidenttikisaa

Presidentinvaalit 2018
Ylen seuraavat presidenttikyselyt julkistetaan marraskuussa ja tammikuussa.

Presidentti Sauli Niinistö on presidentinvaalien ylivoimainen suosikki. Näin kertoo Ylen kannatuskysely. Niinistöä kannattaa nyt 76 prosenttia vastaajista. Toisella sijalla on vihreiden ehdokas Pekka Haavisto, joka sai 14 prosentin kannatuksen. Muiden ehdokkaiden kannatus oli 1 - 3 prosenttia.

Presidentinvaalien ensimmäinen kierros on tammikuussa.

Ulkoministeriö kutsuu Turkin suurlähettilään keskusteluun

Toimittaja Ayla Albayrak.
Ayla Albayrak Kuva: Juha Heikanen / Yle

Suomen ulkoministeriö kutsuu Turkin suurlähettilään keskusteluun. Syy on se, että suomalaistoimittaja on saanut Turkissa vankeustuomion. Presidentti Sauli Niinistö ja ulkoministeri Timo Soini ovat sopineet keskustelusta. Lisäksi presidentti Niinistö lähettää kirjeen Turkin presidentille Recep Tayyip Erdoganille.

Ayla Albayrak sai Turkissa noin kaksi (2) vuotta vankeutta, koska hän teki töitä Turkin kurdialueella. Albayrak työskentelee tällä hetkellä New Yorkissa.

Turun puukotusiskusta epäilty määrättiin mielentilatutkimukseen

kynttilöitä turun kauppatorilla
Turun tori täyttyi kukista pian joukkopuukotuksen jälkeen elokuussa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Käräjäoikeus on määrännyt Turun joukkopuukotuksesta epäillyn marokkolaismiehen mielentilatutkimukseen. Käräjäoikeus kertoo, että mies pyysi mielentilatutkimusta itse.

Abderrahman Bouananea epäillään kahdesta (2) murhasta, jotka on tehty terroristisessa tarkoituksessa. Lisäksi häntä syytetään kahdeksasta (8) murhan yrityksestä. Puukotukset tapahtuivat 18. elokuuta.

Poliisin esitutkinta tapahtuneesta on vielä kesken.

Suomalaiset muistavat koulusta Tuntemattoman sotilaan

Pentti Siimes (korpraali Määttä), Åke Lindman (alikersantti Lehto) ja Kaarlo Halttunen (sotamies Oskari Rahikainen) elokuvassa Tuntematon sotilas.
Kaarlo Halttunen, Åke Lindman ja Pentti Siimes Edvin Laineen elokuvassa Tuntematon sotilas vuodelta 1955. Kuva: Suomen Filmiteollisuus Oy, Edvin Laine.

Väinö Linnan Tuntematon sotilas on kirja, jonka suomalaiset muistavat parhaiten kouluajalta.

Yle Uutiset pyysi suomalaisia muistelemaan kirjoja, joita luettiin äidinkielen tunnilla. Kyselyyn tuli melkein 270 vastausta.

Monille vastaajille sotilaiden kohtalot ovat jääneet mieleen. Kirjan lukeminen teini-ikäisenä saattoi kuitenkin tuntua järkyttävältä.

Väinö Linnan Tuntematon sotilas ilmestyi vuonna 1954. Kirja kertoo konekiväärikomppanian kokemuksista jatkosodassa.

Barcelonan Suomi-koulun terveiset

Barcelonan suomikoululaisten keksimiä sanoja, jotka oppilaiden mielestä kertovat ja kuvaavat Suomea.

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Espanjasta, Barcelonan Suomi-koulusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomikoulu Kuola Lumpur Malesiassa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä