Torstai 12.11.2020 (radio)
Suomen koronatilanne

Suomi on onnistunut hyvin taistelussa koronaa vastaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL sanoo, että koronatilanne on Suomessa parempi kuin muissa Euroopan maissa.
Koronatilanne on kuitenkin erilainen eri puolilla Suomea. Koronatartuntoja on erityisesti isoissa kaupungeissa.
THL kertoi torstaina, että Suomessa on 197 uutta koronatartuntaa.
Leskeneläke uudistuu
Suomessa uudistetaan perhe-eläkkeitä. Perhe-eläkkeisiin kuuluu esimerkiksi leskeneläke. Leskeneläkettä maksetaan leskelle eli ihmiselle, jonka puoliso on kuollut.
Nykyään leski saa leskeneläkettä, niin kauan kuin hän elää. Uusi suunnitelma kuitenkin on, että leski saa leskeneläkettä vain 10 vuotta puolison kuoleman jälkeen. Tarkoitus on, että uusi määräys koskee leskiä, jotka ovat syntyneet vuonna 1975 tai sen jälkeen.
Monet kritisoivat uudistusta. Esimerkiksi omaishoitajat ovat huolissaan leskien asemasta. Omaishoitaja on voinut hoitaa puolisoa monta vuotta, ja puolison kuoleman jälkeen leskeneläke on omaishoitajalle tärkeä.
Monien mielestä hyvää uudessa suunnitelmassa on se, että leskeneläkettä voidaan maksaa myös avopuolisolle. Nykyään leskeneläkettä maksetaan vain aviopuolisolle.
Syksyn ylioppilaat
Torstaina on kerrottu uusien ylioppilaiden nimet. Tänä syksynä valmistuu 3500 uutta ylioppilasta.
Uusien ylioppilaiden nimet löytyvät Ylen ylioppilaskoneesta. Se on osoitteessa yle.fi.
Syksyn ylioppilaskokeisiin osallistui yhteensä yli 46 000 opiskelijaa. Suuri osa heistä valmistuu vasta keväällä.
Virolainen elokuva Lapista
Suomen Lapissa on kuvattu uusi virolainen elokuva. Elokuvan nimi on Viimeiset.
Elokuva on Lapin western. Elokuvassa ovat vastakkain poroisännät ja kaivosteollisuus. Maan alla tapahtuu onnettomuus, mutta työt kaivoksella jatkuvat.
Elokuvan ohjaaja virolainen Veiko Õunpuu sanoo, että ympäristökatastrofi on ajankohtainen aihe.
Elokuva on suomenkielinen, ja suurin osa näyttelijöistä on suomalaisia. Viimeiset on kuitenkin Viron Oscar-ehdokas parhaan kansainvälisen elokuvan sarjassa.
Viimeiset-elokuva tulee Suomen elokuvateattereihin perjantaina.