Torstai 12.11.2020 (radio)


Suomen koronatilanne

THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen, STM:n strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki ja THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek saapuvat sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteiseen koronatilannekatsaukseen.
Viranomaiset kertoivat Suomen koronatilanteesta torsaina. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomi on onnistunut hyvin taistelussa koronaa vastaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL sanoo, että koronatilanne on Suomessa parempi kuin muissa Euroopan maissa.

Koronatilanne on kuitenkin erilainen eri puolilla Suomea. Koronatartuntoja on erityisesti isoissa kaupungeissa.

THL kertoi torstaina, että Suomessa on 197 uutta koronatartuntaa.

Leskeneläke uudistuu

Vanhus vetää perässä vedettävää kauppakassia.
Leskeneläke on monille leskille tärkeä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa uudistetaan perhe-eläkkeitä. Perhe-eläkkeisiin kuuluu esimerkiksi leskeneläke. Leskeneläkettä maksetaan leskelle eli ihmiselle, jonka puoliso on kuollut.

Nykyään leski saa leskeneläkettä, niin kauan kuin hän elää. Uusi suunnitelma kuitenkin on, että leski saa leskeneläkettä vain 10 vuotta puolison kuoleman jälkeen. Tarkoitus on, että uusi määräys koskee leskiä, jotka ovat syntyneet vuonna 1975 tai sen jälkeen.

Monet kritisoivat uudistusta. Esimerkiksi omaishoitajat ovat huolissaan leskien asemasta. Omaishoitaja on voinut hoitaa puolisoa monta vuotta, ja puolison kuoleman jälkeen leskeneläke on omaishoitajalle tärkeä.

Monien mielestä hyvää uudessa suunnitelmassa on se, että leskeneläkettä voidaan maksaa myös avopuolisolle. Nykyään leskeneläkettä maksetaan vain aviopuolisolle.

Syksyn ylioppilaat

ylioppilaslakki
Tänä syksynä 3500 opiskelijaa saa ylioppilaslakin. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Torstaina on kerrottu uusien ylioppilaiden nimet. Tänä syksynä valmistuu 3500 uutta ylioppilasta.

Uusien ylioppilaiden nimet löytyvät Ylen ylioppilaskoneesta. Se on osoitteessa yle.fi.

Syksyn ylioppilaskokeisiin osallistui yhteensä yli 46 000 opiskelijaa. Suuri osa heistä valmistuu vasta keväällä.

Virolainen elokuva Lapista

Veikko Ounpuu, virolainen elokuvaohjaaja
Viimeiset-elokuvan ohjaaja virolainen Veiko Õunpuu. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Suomen Lapissa on kuvattu uusi virolainen elokuva. Elokuvan nimi on Viimeiset.

Elokuva on Lapin western. Elokuvassa ovat vastakkain poroisännät ja kaivosteollisuus. Maan alla tapahtuu onnettomuus, mutta työt kaivoksella jatkuvat.

Elokuvan ohjaaja virolainen Veiko Õunpuu sanoo, että ympäristökatastrofi on ajankohtainen aihe.

Elokuva on suomenkielinen, ja suurin osa näyttelijöistä on suomalaisia. Viimeiset on kuitenkin Viron Oscar-ehdokas parhaan kansainvälisen elokuvan sarjassa.

Viimeiset-elokuva tulee Suomen elokuvateattereihin perjantaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä